Famke Sinninghe Damsté

Famke Sinninghe Damsté

Opleiding
Kunsteducatie (master)
Lichting
2017

Docent muziek en ckv/ tekstschrijver/ componist/ muziekproducer

Essay: Miles Davis en het parergon

In mijn handen het eeuwige geëmmer, kunstobject van mijn levenspartner Jan van der Veer.

Loop ik achter de kunst aan? Nee: de kunst loopt voor me uit. Improviserend, zoekend, provocerend, vragen stellend. Zonder zichzelf al te serieus te nemen. Art is shit. Art galleries are toilets. Curators are toilet attendants. Artists are bullshitters.
‒ Martin Creed

The future of art education…
Tijdens de master zoomde ik in op bildung. Een klassiek onderwijsideaal, waarin vrije ontplooiing van het individu centraal staat en waarin kunst een vormende rol heeft. Om dit mee te nemen naar de 21ste eeuw, is inzicht nodig in hoe we met kunst in dialoog kunnen treden, hoe we door middel van kunst onszelf en de wereld kunnen onderzoeken en hoe we door onszelf en de wereld te onderzoeken tot kunst kunnen komen.

…might be in our hands
Tijdens deze master stelden we ons de vraag of we vooral kunstenaars zijn die lesgeven of educatoren die aan kunst doen. Conclusie: het een kan niet zonder het ander. Als kunstenaar zoek je, onderzoek je, deel je, deel je mede; als kunsteducator doe je hetzelfde, in omgekeerde richting. Ons gezamenlijk gecreëerde NDSM-diner ‒ met dansen na ‒ was wat mij betreft zo’n kunstvorm die de deelnemers met meer vragen dan antwoorden achterliet. Zouden we zo ook niet les in kunst moeten geven?

Terug naar lijst
Delen