Ingeborg Nijboer
- Opleiding
- Kunsteducatie (master)
- Lichting
- 2017
Eigenaar dansschool DCF/ docent dans
Literatuuronderzoek: Culturele diversiteit binnen de curricula van het dansvakonderwijs
Spitzen uit het Westerse ballet, een kunstvorm die lange tijd als basis en vereiste voor alle soorten dansers en dansstijlen werd gezien. Voor ik begon aan de master Kunsteducatie zat ik als student middenin de transitie van de docent dansopleiding naar transcultureel onderwijs. Het hield mij bezig, zowel in mijn werkveld als in de master. De beweegredenen om een cultureel-divers perspectief binnen het dansvakonderwijs aan te nemen, waren vooral gericht op het doorbreken van het Westerse, traditionele dansonderwijs en het representatief maken van de dansvakopleidingen ten opzichte van de multiculturele samenleving. Dat ik het belang hiervan kon onderzoeken in de master was voor mij bijzonder vruchtbaar en maakte dat de praktijk en theorie elkaar versterkten.
De zwarte en roze schoen staan voor mijn fascinaties die ik binnen de master handen en voeten heb kunnen geven door middel van filosofie en onderzoek. Mijn interesse voor het collectief en het individu heb ik kunnen verbinden met het transcultureel dansonderwijs.
Daarnaast heb ik de afgelopen twee jaar echt stevig in mijn schoenen moeten leren staan doordat ik onverwachts eigenaar werd van een dansschool met 250 leden. Lessen over leiderschap op de master kon ik meteen inzetten tijdens de rest van de week in mijn praktijk. Tegelijkertijd representeert dit statement precies de afgelopen twee jaar: Ik heb erg veel gekeken naar dans en kunstdisciplines, maar de schoenen zelf heb ik niet vaak kunnen aantrekken buiten mijn docentschap. Met het georganiseerde symposium ‘De kunst van kunsteducatie’ in mijn achterhoofd hoop ik de komende periode minder te hoeven kijken en juist dans weer ten volste te kunnen ervaren!