Door Heijne

Door Heijne

Opleiding
Kunsteducatie (master)
Lichting
2018

‘Oh Rutte, wat doet u nu?’

Door de master Kunsteducatie heb ik inzichten gekregen in de mogelijkheden van het educatieve werkveld. Waar ik mijzelf voorheen zag als uitvoerend dramadocent, zie ik nu de mogelijkheden van het grotere geheel; ik ben niet alleen een onderdeel van de grote machine, ik bezit nu ook de kennis en vaardigheden om de machine te besturen. Zo ben ik door de master een nieuwe functie aangegaan als projectleider van kunsteducatieve weken binnen het VO.

Na 5 jaar werken in het VO is mij opgevallen dat het succes van de school en van de leerling wordt gemeten aan de hoogte van de cijfers. De beoordelingen bepalen of een leerling gereed is om de maatschappij in te gaan. In deze steeds meer polariserende wereld, stel ik dat zelfkennis, inlevingsvermogen en creativiteit juist vaardigheden zijn die nodig zijn om in de samenleving mee te kunnen draaien. Vaardigheden die bij uitstek in het kunstonderwijs worden ontwikkeld! Daarom hou ik in mijn visiestuk, in de vorm van een brief aan de onderwijsinspectie, een betoog voor meer waardering voor persoonsvorming in het VO.

Ten slotte ben ik door het leiden van het kunsteducatieve project A New History tot de conclusie gekomen dat ik mij in het werkveld wil ontwikkelen op het gebied van didactiek voor aankomende en startende docenten.

Visiestuk

Beroep
Theaterdocent en projectleider van kunsteducatieve projecten

Terug naar lijst
Delen