Maaike van Agteren

Maaike van Agteren

Learn by practice – Martha Graham

Door het doen van wetenschappelijk onderzoek tijdens de master Kunsteducatie ben ik theoretisch sterker onderlegd. Om me zo breed mogelijk te ontwikkelen heb ik me op verschillende doelgroepen gericht. Zo onderzocht ik voor mijn filosofie-essay verschillende visies over hoe kunst bij kan dragen aan de persoonsvorming van kinderen in het primair onderwijs. Voor mijn literatuuronderzoek analyseerde ik verschillende benaderingswijzen en methodes van dans in het voortgezet onderwijs. Naar aanleiding hiervan ontwierp ik handvatten om het vak dans beter aan te laten sluiten bij de didactiek van authentiek leren.

Bij het ontwerpen en uitvoeren van kunsteducatieve projecten kon ik nieuw opgedane kennis in de praktijk brengen. Samen met mijn medestudenten ontwierp ik een interdisciplinair kunstproject waarin jongeren hun persoonlijke standpunt verbeeldden in verschillende kunsttalen. Bij het project De werf in beweging, dat ik in samenwerking met Ellen Oosterwijk uitvoerde, werkten 100 deelnemers tussen de 7 en 86 jaar samen met professionals aan een artistieke vertaling van de geschiedenis van de NDSM-werf. Het resultaat was een muziektheatervoorstelling in de NDSM-loods met livemuziek voor een groot publiek.

De master Kunsteducatie heeft mijn blik verruimd en mijn visie op kunsteducatie verder ontwikkeld. Dit heeft mij als mens, kunsteducator en projectontwikkelaar enorm gesterkt.

Beroep
Freelance choreograaf, projectontwikkelaar in het onderwijs, coördinator hbo-Bachelor Dansdocent (Lucia Marthas)

Terug naar lijst
Delen