Melvin van der Woude
- Contact
- LinkedIn
Beroep: Docent beeldende kunst en Technologie & Toepassing
'STEM alleen zou niet leiden tot nieuwe innovatie. Hiervoor is kunst en design nodig.' - Maeda, 2013
Gedreven door mijn passie voor kunst, technologie en wetenschap, heb ik de master Kunsteducatie gevolgd om mijn eigen rol als kunsteducator beter te begrijpen en vorm te geven. Ik heb onderzoek gedaan naar de integratie van kunst in bètavakken, met als doel de leerervaring voor studenten te verrijken. Ik heb de integratie van beroepsprofielen in de lessen met ArtsSciences onderzocht, vanuit de overtuiging dat dit de studenten beter kan voorbereiden op de beroepspraktijk.
Een hoogtepunt was het leiden en ontwerpen van het kunsteducatieve project 'Fun in Failure' samen met Gina Sanches. Fun in Failure is een creatieve codeerworkshop voor meiden van de middelbare school. Deze projectleidersrol wil ik in de toekomst vaker vervullen.
De master heeft mij laten inzien wie ik ben als kunsteducator en hoe ik mijn inzichten kan toepassen in mijn onderwijspraktijk. Met name de module waarin ik mijn kunstenaarschap en docentschap opnieuw heb mogen ontdekken heb ik als zeer waardevol ervaren. Ik weet nu hoe ik dit kan inzetten ten behoeve van het onderwijs, de lessen en het ongeschreven curriculum. Het Tampony-project bevindt zich in dit ongeschreven curriculum en gaat na de master zeker een vervolg krijgen.
De master heeft me aangezet om te blijven onderzoeken en leren, met het oog op voortdurende verbetering en innovatie binnen het veld van kunsteducatie.