Milena Boudinova
Beroep: Sociaal ontwerper en Conceptontwikkelaar
Na jaren als programmamaker concepten te hebben ontwikkeld voor televisie was ik op zoek naar verdieping en verbreding van mijn werkpraktijk, waarbij sociaal engagement en het doorgeven van kennis steeds belangrijker waren geworden. In deze master heb ik de tijd kunnen nemen om met een nieuwe blik om mij heen en naar binnen te kijken en mijn eigen ontwikkeling centraal te stellen – experimenteren, onderzoeken, bevragen, ontleren en hervinden. De master heeft mij concrete tools gegeven om interdisciplinair samen te werken, didactische methoden toe te passen in artistieke concepten, kunsteducatieve ontwerpen te maken en in dit alles steeds een kritische wetenschappelijke blik te houden.
De studie is van een hoog wetenschappelijk niveau, zonder het contact met het werkveld te verliezen. Zo heb ik met een medestudent een empirisch onderzoek gedaan naar de voorwaarden voor een betekenisvol museumbezoek door MBO-studenten in het Amsterdam Museum. Ik heb een kunsteducatief project gerealiseerd voor jongeren met klimaatangst op Ruigoord. Ik heb samen met medestudenten een kunsteducatief event georganiseerd en interdisciplinair samengewerkt aan een immersieve theatervoorstelling. En ik heb een essay geschreven over de waarde van sociaal geëngageerde kunst in onze samenleving.
Kortom: In deze master heb ik mij ontwikkeld tot sociaal kunsteducatief ontwerper en kan ik de rollen van maker, docent, kunstenaar, conceptontwikkelaar, projectleider en wetenschapper moeiteloos afwisselen en met elkaar integreren. En ik denk dat ik er een vrolijker en beter mens door ben geworden.