Susanne de Kraker
Beroep: kunstdocent en illustrator
De master Kunsteducatie bood ruimte om samen te onderzoeken, filosoferen en experimenteren. In dit samenwerken nam ieder vanuit zijn kunstdiscipline ervaring mee en dat heeft me geïnspireerd.
In het eerste jaar heb ik onderzocht op welke manier je vanuit een meer belichaamde visie kan onderwijzen. Kunst biedt in het onderwijs een onmisbare ruimte om met je hart, hoofd en handen te leren. Deze theorie heb ik samen met Barbara ten Brink in de praktijk gebracht in het project Natuur in beeld. In deze projectweek hebben studenten de relatie met de natuur in hun omgeving onderzocht en vormgegeven in een kunstwerk. Kunst was een zintuiglijke manier om het perspectief van de natuur te tonen.
In het filosofisch essay heb ik me verder verdiept in de natuur. Hierin wordt beschreven hoe beeldverhalen ons beeld van dieren vormen. Door het analyseren van illustraties ontstond de behoefte om zelf een beeldverhaal te ontwerpen dat bijdraagt aan een meer inclusieve beeldvorming van exotische dieren. Door het bieden van nieuwe perspectieven kan kunst mensen, dieren en dingen met elkaar verbinden. Daar hoop ik in de toekomst met mijn werk aan bij te dragen!