De houtwarming

In mei 2016 vond kunsteducatief project De houtwarming plaats in nieuwbouwwijk De Houthavens in Amsterdam-West. Het doel was om de twee basisscholen daar meer te verbinden met elkaar en de wijk. De Spaarndammerhoutschool en Wereldschool Amsterdam waren door de gemeente samen in een nieuw gebouw ondergebracht. Teams met verschillende culturen, kinderen die elkaar niet kennen, met een prachtige centrale ruimte waar tot dan toe niemand kwam.

Lars en Dominique lieten de leerlingen samen met kunstenaars en bewoners uit de buurt onderzoeken wat er komt kijken bij het inrichten van een lege ruimte en welke rol kunst hierbij kan spelen. Drie weken lang deed elke klas dagelijks een activiteit rondom dit thema.

Zo maakte kunstenaar Mathijs Stegink met de kinderen een stad van karton. Hij liet op zijn kartonnen televisie zien wat je allemaal van het materiaal kunt maken. Daarna gingen de kinderen zelf aan de slag met het bouwen van steden, vergezichten, tunnels en torens.

Met kunstenaar Monique de Adelhart Toorop maakten ze een soundwalk door de omgeving van de school. Onderweg stopten ze, bijvoorbeeld bij de hekken waar een enorm lawaai was. Ze gingen daar op boomstammen zitten luisteren naar de werkende bouwvakkers; die werden ineens hoofdrolspelers in een theatervoorstelling. De geluiden werden door de kinderen in woorden gevat, daarbij werd ook tekening gemaakt die de beweging aangaf. ‘Piep piep piep’ (achteruitrijdende vrachtauto). ‘Pitituh pitituh’ (vogeltje). ‘Klik Piiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeuw’. De tekeningen zijn gebruikt als inspiratie voor een stripsody: een grafische partituur.

Stedenbouwkundige Piet Koster vertelde in een bouwkeet over het ontwerp van nieuwbouwwijk De Houthavens. Hij liet de kinderen een maquette zien en ging in op wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een nieuwbouwwijk.

Samen met fotografenduo Beeldmakers maakten de leerlingen foto’s op historische plekken van de Houthavens. Daarbij schreven ze teksten op basis van de informatie die hun zintuigen hen gaven. De foto’s werden getoond in de school en op de bouwhekken.

Het project sloot af met een expositie van het onderzoek en een presentatie waarbij iedereen uit de buurt welkom was. Via kunst is contact tot stand gekomen tussen klasgenoten, kinderen van beide scholen, leerkrachten, ouders, kunstenaars, bewoners en gebruikers van de school.

‘Wij hebben met dit project samenwerking tussen kunstenaars en onderwijs geïnitieerd, gestimuleerd en begeleid. Tijdens dit proces hebben beide werelden met elkaar kennisgemaakt en van elkaar geleerd. Alle betrokkenen werden uit hun comfortzone gehaald, wat ten goede kwam aan de inhoud en de kracht van de leerervaring. Het project heeft aangetoond hoeveel samenwerkingspartners uit de buurt je kunt verzamelen op het moment dat er een gedeelde urgentie en draagvlak voor het project wordt gevoeld.' ­ Lars & Dominique

Aanbevelingen

Fleur de Kort, accountmanager Primair Onderwijs bij Mocca: 'De houtwarming is een prachtig voorbeeld van hoe je de wensen van de school naar een hoger niveau kunt tillen; iets dat de scholen alleen niet voor elkaar hadden kunnen krijgen. De kracht van het project zit hem in de echte wereld de school in halen via kunst. De leerlingen ontdekten via de kunst hun directe omgeving, ze leerden samenwerken en thematisch werken. Ze hebben gedanst, gezongen en dat allemaal met hun eigen woonomgeving als inspiratiebron.'

Maria Wüst, studieleider master Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten:
'Lars en Dominique hebben zich zorgvuldige en betrouwbare projectleiders getoond. Als duo hebben ze artistiek vermogen en didactiek samengebracht. Ze waren inspirerend voor de door hen ingeschakelde kunstenaars, overtuigend naar directies en leerkrachten, deelraadslieden, partijen in de buurt. Een duo om mee samen te willen werken!'

Delen