Fun in Failure
Melvin van der Woude en Gina Sanches (master Kunsteducatie, Breitner Academie) studeerden af met hun kunsteducatief ontwerp Fun in Failure.
Fun in Failure is ontwikkeld door Melvin en Gina in de rol als projectleiders voor het vak Kunsteducatief Project. Het project is opgezet om meiden, door middel van kunst, kennis te laten maken met de wereld van IT. Zij gaan op een creatieve manier aan de slag met coderen waarbij experimenteren, coöperatie en het waarderen van fouten belangrijke kernwaarden zijn van het ontwerp.
Melvin: "In de wereld van kunst wordt vaak gewerkt met experimenten met het doel een onvoorspelbaar resultaat te bereiken. Dit idee doet denken aan het gedachtegoed van het Black Mountain College (Díaz, 2014), waar kunstenaars zoals John Cage, Josef Albers en Buckminster Fuller experimenten inzetten om een holistisch systeem van 'totaal denken' te ontwikkelen Het project Fun in Failure brengt deze filosofieën samen door kunst en IT te verbinden, waarbij het experiment en de waardering voor falen centraal staan. Dit is niet alleen relevant voor de verdere ontwikkeling van het vak kunsteducatie, maar het heeft ook het potentieel om de manier waarop we leren en innoveren in de wereld van IT te transformeren."
Aanbevelingen
Gabriela Acosta Camacho, studieleider, programmacoördinator en docent module Kunsteducatief Project: "Melvin van der Woude en Gina Sanches hebben voor hun afstuderen een zeer relevant kunsteducatief project ontworpen. Fun in Failure speelt in op de behoefte aan een inclusievere techwereld en een betere genderbalans onder toekomstige programmeurs. Dat doet het op een speelse, artistieke en zeer effectieve manier."
Roos Peters, Adjunct Directeur Codam: "Dit project heeft een blijvende impact, waarbij het nog steeds wordt gebruikt om meiden kennis te laten maken met technologie en programmeren, zowel door Codam als Gina en Melvin. Daarbij dient de workshop als een inspirerend voorbeeld van de relatie tussen creativiteit en programmeren."