Hedda

Alumni Rebekka Nilsson (Regie) en Roel Pronk (Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie) studeerden af met de theatervoorstelling Hedda.

Wat drijft een mens zo ver dat zij enkel nog minachting kan voelen voor haar omgeving en geen mensenleven meer kan respecteren? Deze nieuwe versie van Henrik Ibsen's toneelklassieker is sociale horror. De moderne hedonistische prestatiemaatschappij heeft allemaal kleine monsters voortgebracht die pathetisch en opdringerig om aandacht vragen, ‘geliket’ willen worden, persoonlijk succes najagen en pathologisch naar het geluk verlangen. Alles is ego, lust en porno geworden. Hedda Gabler en haar antagonisten moeten overleven in een overprikkelde, verstikkende en machistische hel die bevolkt wordt door kinderachtige monsters of monsterachtige kinderen. Hier is niemand bang om met nagels en tanden te vechten voor zijn eigenbelang. Over lijken gaan is daarbij gerechtvaardigd. Het beest achter de mens onthult zich. In deze hel draait alles door. Wat gebeurt er als de mens niet meer ‘uit’ kan? Als de mens niet meer kan stoppen om te vragen waar we naartoe gaan en waarom?

De afstudeerders: 'In ​Hedda - een monstertragedie, reageren wij op een stuk klassiek repertoire en daarmee onvermijdelijk op de wereld die wij erven. Bovenop de vanzelfsprekende enorme ambachtelijke uitdaging in het maken van een inhoudelijk en vormelijk sterke toneelklassieker hebben we onszelf nog iets meer uitgedaagd. Met een herschrijving van Ibsen’s ​Hedda Gabler​ die razendsnel heen en weer schiet tussen kritisch radicaal en liefdevol trouw en een enscenering die traditionele en moderne stijlen samensmelt hebben we een onderzoek gedaan naar klassiek werk als springplank voor iets nieuws. Iets wat de definitie van ‘interpretatie’ of ‘bewerking’ overstijgt. Dit onderzoek heeft ons enorm uitgedaagd in ons kunstenaarschap en uiteindelijk geleid naar een Hedda Gabler die intens actueel is.'

'Waarom zou je vechten tegen de realiteit, Hedda? Accepteer het en maak er het beste van! Mensen wennen aan alles!'

Aanbevelingen

Bart Meuleman, Toneelhuis: 'Om kort te gaan: de Hedda Gabler van Rebekka Nilsson is een voldragen voorstelling. Alles komt erin samen: tekstbewerking, spel, scenografie, licht en geluid. Maar echt bijzonder is ze door de interpretatie van deze 130 jaar oude tekst. Ik zie zelden voorstellingen van jonge makers of regisseurs met een dergelijke maturiteit. Deze Hedda getuigt van een gerijpt menselijk inzicht en het maakt daar spannend, relevant en toegankelijk theater mee.'

Steven Van Watermeulen, artistiek leider Regie, Academie voor Theater en Dans: 'Hedda​ van Rebekka is een wonderlijke voorstelling geworden  waarin de leerdoelen van de opleiding allemaal met bijna excellent kunnen aangekruist  worden: samenwerking, ambacht, communicatie, concept, artistiek statement. Concept, vorm en inhoud liggen in deze voorstelling met ongekende perfectie op elkaar, daarbij aansluitend het prachtige gebruik van licht en geluid en ook de besturing van de  draaimolen zorgen voor een uitvoering van ontroerende schoonheid.' 

Florian Hellwig, docent Academie Theater en Dans en freelance dramaturg: 'Deze productie is op alle niveaus bijzonder professioneel, urgent, origineel en beschikt over veel zeggingskracht. De Noorse regisseuse gaat hier een grootse en meeslepende strijd aan met haar oppermachtig lijkende 'toneelvader' Henrik lbsen. Het is een hallucinerende en duizelingwekkende trip geworden die je als toeschouwer van de eerste tot de laatste seconde ademloos in de ban houdt.'

Cast

Concept | Regie - Rebekka Nilsson 
Tekst | Bewerking - Roel Pronk en Rebekka Nilsson 
Spel - Coen Bril, Babette Engels, Yannick Greweldinger, Titus Muizelaar, Momo Samwel, Simme Wouters 
Dramaturgie | Regie-assistentie - Sofie Boiten 
Kostuumontwerp - Rebekka Wörmann 
Kostuumassistentie - Ana Resende 
Muziek | Compositie - Matthías Sigurdsson 
Geluidsontwerp - Alexandros Papamarkou 
Lichtontwerp - Vincent Romijn 
Productie - Gemma van Kruijsbergen 
Begeleiding - Florian Hellwig
Fotografie - Julian Maiwald

Een project van:

Delen