The Pit: a Witness's Tale
Keren Bergman (Master of Film, Nederlandse Filmacademie) studeerde af met de film The Pit: a Witness’s Tale.
De film onderzoekt de details van een juridisch dossier over de fysieke en mentale verdwijning van een vrouw die in een zinkput viel. Hoewel ze geen fysieke verwondingen opliep, ontwikkelde ze ernstige psychische problemen, terwijl de nationale verzekering en de gemeenteraad haar beschuldigden van bedrog. Er was slechts één ooggetuige van de val van mevrouw M: een jonge buurvrouw genaamd Aisha Nasser.
In de put wordt de verdwijning van een vrouw in het verleden opnieuw tot leven gebracht in het heden. De film vertelt de ervaringen van vrouwen; Palestijnse vrouwen die binnen de Israëlische grenzen leven en van wie de stemmen het zwijgen is opgelegd, de verhalen niet verteld, de worstelingen opzettelijk over het hoofd gezien. Het gefragmenteerde narratief wordt opnieuw samengesteld door een polyfonie van vrouwenstemmen, ruimtes en een gezamenlijke verbeelding.
Keren: "Mijn oorspronkelijke motivatie en fascinatie voor het verhaal komen voort uit mijn ervaring en interesse in de geestelijke gezondheidszorg. In ontmoetingen met mijn samenwerkingspartners werd dit verhaal een sleutel tot persoonlijke geschiedenissen en verdwijnende identiteiten die dringend over het hoofd werden gezien. Als getuige van deze verhalen ontwikkelden we een gezamenlijke filmmethode die diepgaand leren, luisteren en vragen stellen vereiste.”
Aanbevelingen
Michelle Williams Gamaker, artist filmmaker: “The Pit imaginatively and sensitively approaches the testimony of Mrs M, a Palestinian woman, who experiences both a physical and mental disappearance, which reflects the micropolitical precarity of her womanhood alongside the macropolitical conditions of living in a Palestinian village, within the borders of Israel. As a filmmaker, I firmly believe certain stories call upon us to find a way to articulate its seemingly impossible or mysterious nature.
As a filmmaker, the timing of this story feels crucial, given the ongoing trauma for Palestinians and Israelis and the sensitivity in the region. I came on board because I appreciated Keren’s approach: to work in close dialogue with the film’s protagonist, actor Samera Kadry. Their spirit of collaboration is an important act of solidarity in a time predicated on hatred and division, and for me symbolises a more hopeful future.”
Nduka Mntambo, hoofd van de Master of Film: "Keren’s work is an urgent exploration of complex socio-political and psychological themes, reflecting her commitment to rigorous storytelling. The Pit transcends its initial premise of a minor legal case to probe deeply into themes of disappearance, gender, and contested truths. Collaborating with Palestinian writer and performer Samera Kadry, Keren blends personal and collective narratives, examining how trauma and memory shape perception. Employing archival footage, animation, and experimental video compositing techniques, Keren pushes beyond traditional storytelling to capture the psychological and social dimensions of disappearance."
Een project van:
Keren Bergman