Sofwarebeheer in LANDesk

Op de AHK zijn ongeveer 800 Windows PC’s, 150 Apple Macs en 40 servers in gebruik. Het beheren hiervan, waaronder het handmatig installeren van softwarepakketten, besturingssystemen en updates, is een tijdrovende zaak. De afdeling ICT heeft daarom de installatie en het beheer van software geautomatiseerd met behulp van het pakket LANDesk® Management Suite (LanDesk).

LANDesk bestaat uit een aantal programma’s, geïntegreerd in één suite. Met deze suite is het mogelijk om PC’s en servers op een makkelijke manier te beheren. LANDesk bestaat uit de volgende onderdelen:

  • OS Deployment. Voor het automatisch opnieuw installeren van besturingssystemen zoals Microsoft Windows® XP, Vista, 7 en Apple Mac OS X of het initieel installeren van het besturingssysteem van een nieuwe PC of MAC;
  • Patch Management. Voor het automatisch installeren van updates van de belangrijkste software leveranciers;
  • Software Distribution. Voor het automatisch installeren van softwarepakketten;
  • Remote Control. Een manier om het beeldscherm van een PC op afstand over te nemen, bv. door een helpdeskmedewerker;
  • Power Management. Hiermee is het mogelijk om een PC en/of monitor uit of aan te zetten, of onderdelen hiervan uit te schakelen of in slaapstand te zetten;
  • Application Virtualization. Een programma wordt niet meer op de PC geïnstalleerd maar als pakketje van bestanden op de lokale schijf, een netwerkschijf of een USB -schijf of stick geplaatst. Het programma is vervolgens van het bovengenoemde medium te gebruiken zonder het te installeren op de PC.

Met behulp van LANDesk kan de helpdesk sneller reageren en inspelen op uw behoefte. Het is bijvoorbeeld niet meer nodig dat een ict-medewerker langs komt voor de installatie van een softwarepakket. Het opnieuw installeren van een PC gaat ook sneller en kan op afstand plaats vinden.

Wel moet alle software die de AHK gebruikt geschikt worden gemaakt voor LANDesk. Dit kan enige tijd in beslag nemen. De meest gebruikte software-paketten zijn al geregistreerd en kunnen direct worden gebruikt. Iemand die een softwarepakket aanvraagt waar nog geen LANDesk-installatie van bestaat, moet er rekening mee houden dat het iets langer kan duren dan gebruikelijk voordat het pakket gebruikt / geïnstalleerd kan worden. Afhankelijk van de complexiteit van het softwarepakket, kan het één tot drie weken duren voordat het softwarepakket klaar is om te testen. Er zal op korte termijn een procedure komen voor het aanvragen van softwarepakketten.

Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met de helpdesk via telefoonnummer 020 527 7752 of via e-mail helpdesk@ahk.nl.

Surfspot

Studenten en medewerkers van de AHK kunnen tegen een zeer gereduceerd tarief software aanschaffen in de webwinkel van Surfspot - bijvoorbeeld alle pakketten van Adobe (o.a. Photoshop, Acrobat, Illustrator, Dreamweaver), Microsoft Office en Windows.
www.surfspot.nl

Delen