Harmke Datema-Chang

Harmke Datema-Chang

‘In fictie zijn ideeën te vinden die vastere vormen in ons bewustzijn hebben aangenomen dan je in eerste instantie zou denken. Wanneer ik zeg dat het konijn uit Alice in Wonderland ‘zwart’ is, zal mij met ferme stem verteld worden dat hij toch echt wit is!’

De master Kunsteducatie heeft enorm bijgedragen aan het verdiepen, ontwikkelen, en beargumenteren van mijn visie op kunsteducatie. Vanuit deze visie initieer ik grootschalige kunstprojecten waarbij ik streef naar een waardering voor de diversiteit binnen de samenleving. Hiermee wil ik de esthetische schoonheid en fictieve kracht van kunst inzetten om toekomstmogelijkheden te verbeelden.

De migratieachtergrond van een van mijn grootouders heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt naar het verbeelden van onderbelichte verhalen. Het literatuur- en empirisch onderzoek hebben mij de ruimte gegeven om te streven naar meerdere perspectieven in het onderwijs, bij musea en in de kunsten. Mijn motivatie hiervoor is zodanig toegenomen dat ik ook na deze studie multiperspectiviteit in relatie tot kunst en sensitief erfgoed wil blijven onderzoeken. De lessen kunstfilosofie gaven mij inspiratie om in een essay mijn visie te verwoorden en het nieuwe concept fictief erfgoed te ontwikkelen.

De master heeft mijn netwerk flink vergroot met professionals uit verschillende kunstdisciplines, wat heeft geleid tot mooie nieuwe samenwerkingsverbanden tussen kunstinstellingen, scholen, gemeentes en musea. Alle opgedane kennis heb ik direct in de praktijk kunnen brengen bij het succesvol aanvragen van subsidies en het ontwikkelen van nieuwe concepten voor kunst in de openbare ruimte.

Beroep
Projectleider kunsteducatieve concepten voor musea en de openbare ruimte

Back to list
Share