Gina Sanches
- Contact
- LinkedIn
Beroep: docent vakdidactiek Breitner Academie + educatiemaker ArtechLAB + FramerFramed
“Kunst als middel, kunst als educatie” – Pavèl van Houten
Mijn motivatie om de master Kunsteducatie te volgen was de behoefte aan meer. Meer vernieuwing in mijn eigen kunsteducatieve praktijk, een breder beeld van het veld ontwikkelen en mijn leerlingen kunnen bieden waar zij behoefte aan hebben: educatie van deze tijd en voor de toekomst.
Tijdens de master ervaarde ik dat educatie een kunstvorm kan zijn. Zo ontwikkelden wij als klas een kunsteducatief evenement over zorg en zorgeloosheid: Who cares. Hiervoor voerden we in onze praktijk experimenten uit in de gebieden tussen sociaal werk en kunst, tussen docentschap en kunstenaarschap. In het experiment dat ik met mijn leerlingen uitvoerde bevroegen wij de hiërarchie in het onderwijs. Ik schreef hier een filosofisch essay over: ‘Een recept voor ontscholen – een bijwerking van het schoolsysteem’(verschenen op Mister Motley).
Samen met Melvin van der Woude ontwikkelde ik het kunsteducatieve project Fun in Failure, waarbij wij inspeelden op de disbalans van vrouwen in de techsector met een kunstzinnige programmeerworkshop voor meiden van middelbare scholen.
Met Erin Stel deed ik ontwerponderzoek naar een spelontwerp ter bevordering van het mentale welzijn van jongeren.
De master heeft de maker in mij geactiveerd, doordat ik de ruimte mocht ervaren en tools heb ontvangen om dit vorm te geven. Niet zozeer voor mijn doelgroep, maar met mijn doelgroep.