Articles, papers and publications
- Adewole, F. (2010) The growth of Community Dance in Britain Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Bennekom, van, L. (2010) Culturele diversiteit en de opleiding Docent muziek Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Berlo, V. van (2013) Waarom de meeste mensen niet kunnen tekenen wat ze zien. Cultuur+Educatie 13 (36) p.62-80
- Bremmer, M. (2005), Nootzaak! (PDF)
Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group - Bremmer, M. (2006), Amuze Muziek Scan Primair Onderwijs (PDF)
Amsterdam: Amuze - Bremmer, M. en Huisingh, A.(2009), Muziek is als geluiden heel mooi door elkaar gaan (PDF). Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
English version: Music is when sounds come together nicely (PDF) - Bremmer, M. en Huisingh, A. (2009), Music is when sounds come together nicely. Researching pre-school music education that is based on the image of the competent child. Bologna: Bologna University Press
- Bremmer, M. (2010). Leren improviseren. In: C. Koopman, & V. Meeuwis (Red.). Alle registers open: nieuwe ontwikkelingen in onderzoek naar muziekeducatie. Cultuur + Educatie 28, jaargang 10. Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Bremmer, M. en Huisingh, A. (2010). Als geluiden heel mooi door elkaar gaan. De wereld van het jonge kind, jaargang 38 (2), p. 8-10.
- Bremmer, M. en Schopman, E. (2011) De improvisatieles: Wat, hoe en waarom zo? (PDF) Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group and Arnhem: ArtEZ, Arts Education research group.
- Bremmer, M. (2015). The role of the teacher’s body in music education: Pedagogical content knowledge viewed from an embodied cognition perspective. In S. Schonmann (Ed.), International Yearbook for Research in Arts Education, Vol. 3 (pp. 48-53). Münster, Germany: Waxmann.
- Bremmer, M. (2015). What the body knows about teaching music. The specialist preschool music teacher’s pedagogical content knowing regarding teaching and learning rhythm skills viewed from an embodied cognition perspective (Doctoral dissertation).
- Bremmer, M. & Hermans, C. (2015) Embodiment in Arts Education. Teaching and learning with the body in the arts. Amsterdam: Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Crone, M. (2006), De Kunstkijkwijzer (PDF)
Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group - Damen, M. (2005), Cultuureducatie in Amsterdam
Gemeente Amsterdam: MOCCA - Groenendijk, T., Damen, M., Haanstra, F. & Boxtel, C. van (2016). Beoordelingsinstrumenten in de kunstvakken- een review. Pedagogische Studiën, 93 (2), p. 62- 82.
- Groenendijk, T. en Hoekstra, M. (2012) Altermoderne Kunsteducatie: theorie en praktijk. Amsterdam: Amsterdam University of the Arts, Arts Education research group
- Groenendijk, T., Huizenga, J., en Toorenaar, A. (2009) Onderzoek naar effecten van lessen in mediawijsheid met ICT in het kunstonderwijs. Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Haanstra, F. (2004), Over profielen, kolommen en canons in de cultuureducatie (PDF) Reading Artez Symposium
- Haanstra, F. (2005). De kunstvakken en de canon (PDF)
Nieuwsbrief Kunsten '92 nr.31 - Haanstra, F. (2005), De samenhang tussen professionele kunst, amateurkunst en kunsteducatie (PDF)
Reading for conference 'Beeldend kunstonderwijs in Den Haag en omgeving' - Haanstra, F.Community Arts in The Netherlands (Pdf)
Reading for farewell of P. den Ouden, Conservatorium van Amsterdam. - Haanstra, F. (2006), The WOW factor: een blijde maar slecht onderbouwde boodschap over de effecten van kunsteducatie Kunstzone oktober 2006
- Haanstra, F., E. van Strien en H. Wagenaar (2006), Docenten en leerlingen over de lespraktijk beeldende kunst en cultuur (PDF)
Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group - Haanstra, F. (2007), Kuifje en het mysterie van de kunsteducatie
Internetverslag voor het 'Cultuurnetwerk'. - Haanstra, F. (2008), De thuiskunst van scholieren (PDF). Amsterdam: Amsterdam: Amsterdam School of the Arts.
- Haanstra, F. (2009), Single of samen: over het trieste lot van het advies van de profielcommissies tweede fase en wat we er voor de kunstvakken misschien nog aan kunnen hebben. 8 (1). p. 9-11.
- Haanstra, F. (2009), 'Freizeitkunst' und Schulkunst. In C.-P. Buschkühle, J. Kettel & M.Urlass (hgg.). (p. 489-508). Oberhausen: Athena Verlag.
- Haanstra, F. (2009) Voor altijd vervreemd van cultuur: Fabels en feiten over de effecten van kunsteducatie (PDF). 8 (9) p. 40-41.
- Haanstra, F. (2010). Self-initiated art work and school art. The International Journal of Art and Design Education, 29(3), p. 271-282.
- Haanstra, F. (2010). Expressief is niet altijd beter. Kaap Kunst, vaktijdschrift over actieve kunstbeoefening, 2(7), p. 13-15.
- Haanstra, F. (2010). Self-initiated artwork and school art. International Journal of Art and Design Education, 29(3), p. 271-282.
- Haanstra, F. (2011). Leven in een digitale kunstwereld. Interview with Brent Wilson. Kunstzone, 6, p. 40-41.
- Haanstra, F., Damen, M.L. & Van Hoorn, M. (2011). The U-Shaped Curve in the Low Countries: A Replication Study. Visual Arts Research, 37(1), p. 16-29.
- Haanstra, F. (2011). Authentieke kunsteducatie: een stand van zaken. In Authentieke Kunsteducatie, Cultuur + Educatie 31 (p. 8-36). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Haanstra. F. (2012) Nederland is bovengemiddels cultureel actief, Overal!Overijssel 2012, p. 8-9
- Haanstra. F. (2012) Culted 2012, lezing 1: Authentieke kunsteducatie, Verslag CULTED 2012: Cultuuronderwijs met kwaliteit, p.2-3
- Haanstra, F. (2012). Educatieve neurowetenschappen: visies en ontwikkelingen. Cultuur+Educatie 3. Brein, kunst en educatie (pp. 10 - 25). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Haanstra, F. (2012). Het kunstzinnige brein. Cultuur+Educatie 34. Brein, kunst en educatie (pp. 28-71). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Haanstra, F. (2013). Research into competency models in arts education. Paper presented at ‘ International Perspectives of Research in Arts Education’ Bonn, November 4th 2013
- Haanstra, F. (2013). Key components of authentic arts education. In A de Vugt & I. Malmberg (Eds.). European perspectives on music education (pp. 17-30). Innsbruck: Helbling.
- Haanstra, F. (2013). Students’ Assessment of Arts Learning at School. In E. Liebau, E. Wagner & M. Wyman (Eds.) International Yearbook for Research in Arts Education (pp. 217-222). Münster: Waxmann.
- Haanstra, F., Damen, M.L. Damen & Van Hoorn, M. (2013). The U-curve going Dutch: Cultural differences in artistic graphic development. In A. Karpati & E. Gaul (eds.). From child art to visual language of youth. New models and tools for assessment of learning and creation in art education. (pp. 211-231). Bristol: Intellect.
- Haanstra, F., Damen, M.L., & Hoorn, M. van (2013). Interestingness and pleasingness of drawings from different age and expertise groups. Empirical Studies of the Arts, 31 (2) 173-194. doi: 10.2190/EM.EOV.2
- Haanstra, F. (2013). Academisch docentschap in het hbo. Cultuur&Educatie 13 (37) 27-35.
- Haanstra, F. (2013). Review of ‚Zeichnen: Wahrnehmen, Verarbeiten, Darstellen. Empirische Untersuchungen zur Ermittlung räumlich-visueller Kompetenzen im Kunstunterricht‘. Edith Glaser-Henzer a.o. International Journal of Education through Art 9 (3), p. 413-414
- Haanstra, F. (2013) Kunst(educatie) om de kunst? Boekbespreking. Boekman 79 p. 198-199.
- Haanstra, F., Damen, M-L., Groenendijk, T. & Van Boxtel, C. (2015). A Review of Assessment Instruments in Arts Education. In S. Schonmann (Ed.) The Wisdom of the Many - Key Issues in Arts Education. International Yearbook for Research in Arts Education 3/2015 (p. 413- 418) Münster: Waxmann.
- Hagen, T., F. Konings & F. Haanstra (2009). Grenzen aan samenhang: de kunstvakken in de vernieuwde onderbouw voortgezet onderwijs (PDF). Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Heijnen, E. (2007), Media Connection. Lessen van kunstdocenten en mediakunstenaars. Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Heijnen, E. (2009) MediaCultuur - Kunst als Mediacoach. Amsterdam: Amsterdams School of the Arts
- Heijnen, E. (2009). Media Culture: Media Literacy through Contemporary Art (PDF). Paper presented at the International Conference on the Arts in Society, Venice, June 2009.
- Heijnen, E. (2011). Informele visuele netwerken. In Informeel leren in de kunsten: theorie en praktijken. Cultuur + Educatie 30 (p. 32-53). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Heijnen, E. (2011). Remix Cultuur. Van couch potato tot piraat, Kunstzone, 10(5), p. 8-9.
- Heijnen, E. (2012). "Kill People, Burn Shit, Fuck School", Cultuurpleinmagazine 03, 36
- Heine, M. (2010) CKV en culturele identiteit: een lespraktijk in een cultureel diverse omgeving Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Herfs, J. en Hoek, E. van (2012) Pilot Muziekeducatie in het basisonderwijs. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling en lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Herfs, J. en Hoek, E. van (2012) Pilot Muziekeducatie in het basisonderwijs. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling en lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Hieminga, K. en Koning, L. (2010) Spelregels: blokkades voor in- en doorstroom van studenten in de opleiding Theaterdocent
- Hoek, E. van, (2016). Bewogen Muziek, onderzoek naar een kunstproject voor ouderen vanuit muziek, spel en beweging Uitgave Stichting Muzisch Spoor. Santpoort-Noord ISBN 978-90-825294-0-1.
Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group - Hoekstra, M. (2010) Het per ongelukke goed proberen te doen Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Hom, A. (2010) Interculturele uitwisselingen bij docentenopleidingen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Hoorn, C. van (2010) De module didactiek in MediaCultuur. Drie HBO's vergeleken (pdf) in Project Mediacultuur onderzocht. Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Klatser, R. (2008), Thuiskunst of schoolkunst? Reactie op 'De thuiskunst van scholieren'van Folkert Haanstra. Lezing gehouden op 12 december 2008.
- Klatser, R. (2010) Flip & Flap and altermodernity. Art education in an altermodern world Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Klatser, R. (2012) De altermoderne docent is een... Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Koopman, C. (2006), Community music as music education: on the educational potential of community music
International Journal of Music Education. Vol. 25, nr. 2 (Aug.), p. 151-163. [meer informatie] - Kors, N. en H. van den Veerdonk (2006), Componeren in de basisschool Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Leest, van der, J. (2010) Interculturaliteit en de opleiding Docent dans Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Meewis, V. (2010) Cultuurbeleid in spagaat: eenheid of verscheidenheid? Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Ouden, P. den (2005), Statement concerning 'community opera'
Utrecht: Expertmeeting Yoh! Opera Festival. - Saraber, L. (2006), Meervoud als mentaliteit. Culturele diversiteit in dansvakonderwijs.
Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group - Schreuder, A. (2007), Educatieve diversiteit in culturele diversiteit. Paper gepresenteerd op de conferentie 'Onderzoek in cultuureducatie' op 27 juni 2007 in Utrecht.
- Schreuder, A. (2008), Multiculturele variaties in muziekeducatie. Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Schreuder, A. (2010) Muziek leren in cultureel divers perspectief: wereldmuziek in de opleiding Docent muziek Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group
- Vervoorn, A., Bremmer, M., Hoek, van E., Schopman, E. (2011) Onderzoek naar muziek in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Amsterdam School of the Arts. Arts Education research group