Rik Eckhardt
- Course
- Kunsteducatie (master)
- Class
- 2016
Functie: Theatermaker en -docent
'We hebben geprobeerd om het contrast in tijdsbeleving te laten ervaren door het opbouwen van dominosteentjes tegenover intensief springtouwen te zetten.'
WASTED Workshops
Onderzoek: Een onderzoek naar het niet-docent gestuurde theatermaakproces van jongeren die deelnemen aan Kunstbende
Project: WASTED Workshops
Essay: Waarover men niet kan spreken, daarover maakt men kunst.
De master heeft niet alleen mijn werk, maar mijn hele leven meer diepte gegeven. Voordat ik deze master deed, voelde ik me een klein eilandje in een versnipperde kunstpraktijk. Nu is de oppervlakte van mijn eiland vergroot en voel ik me onderdeel van een archipel van eilanden vol mensen die dezelfde drive hebben als ik: door middel van kunst en educatie de wereld beter en mooier maken. Ik heb inspirerende vakgenoten leren kennen, boeiende teksten gelezen en unieke skills ontwikkeld. Zo heb ik nog beter geleerd om conceptueel te denken, om dwarsverbanden te ontdekken en om deze in taal en tekst voor anderen inzichtelijk te maken.
Ook ben ik me meer kunstenaar gaan voelen. De grenzen zijn vervaagd en de hybriditeit is toegenomen.
Na het behalen van mijn bachelor theater heb ik lesgegeven, gespeeld, geregisseerd, geschreven en muziek gecomponeerd. Ik koos ervoor om deze master te gaan doen om erachter te komen waar ik de komende jaren mijn focus op wilde gaan leggen. Dat is ‘helaas’ niet gelukt. Er zijn alleen maar meer opties bijgekomen, want er zijn ook nog eens een prima projectleider en onderzoeker in mij ontwaakt.
De toekomst zal uitwijzen waar mijn talenten het best tot uitdrukking zullen komen. Ik ben mijn brede inzetbaarheid als een kracht gaan zien en heb erg veel zin in alle uitdagingen die er de komende jaren op mijn pad gaan komen. Ik ben er helemaal klaar voor!