Tamar Clasquin

Tamar Clasquin

De master heeft voor mij een verdiepend en verbredend karakter gehad. Verbredend omdat ik een beter zicht heb gekregen op het grotere geheel van kunsteducatie in Nederland en daarbuiten, ook in interdisciplinaire zin. Verdiepend omdat ik daarnaast juist een aantal dingen heel grondig heb kunnen onderzoeken, zoals bijvoorbeeld artistic teaching, een werkwijze die docentschap en kunstenaarschap integreert. Dit heeft me zeer geïnspireerd.

Van de module Kunsteducatief ontwerpen werd ik erg enthousiast. Daarin was ruimte om met een ontwerpteam nieuwe dingen te ontwerpen en die zeer volledig uit te werken. Ook het maken van een kunsteducatief project vond ik te gek. Door als projectleider een community art-project op te zetten heb ik me echt buiten mijn comfortzone ontwikkeld.

Bij alle vakken heb ik mijn eigen kunsteducatieve praktijk in kunnen zetten of kunnen onderzoeken. Dat vond ik enorm prettig. Hierdoor zijn mijn banen in de kunst(educatie) dichter bij elkaar gekomen.
Als laatste heb ik enorm genoten van het samenwerken met klasgenoten. Het is heerlijk om te werken met gedreven enthousiastelingen met hetzelfde doel. Ik startte de opleiding met de wens te kunnen werken aan een eigen visie en ‘fundament’. Dat is, mede door hen en het inspirerende docententeam, geslaagd. Het ontwerpen van kwalitatief goed, speels en tegelijkertijd kritisch kunstonderwijs is nu nóg duidelijker mijn missie.

Beroep
Docent vakdidactiek HKU, docent beeldende vorming, maker

Back to list
Share