Jansje Meijman

Jansje Meijman

Er liepen twee rode draden door mijn studie. In het eerste jaar was het poppenspel. Ik heb een onderzoek gedaan naar het gebruik van poppenspel in het primair onderwijs. Daarnaast heb ik in mijn essay Aarde, Wereld, Pop geprobeerd Heidegger te begrijpen aan de hand van theorie over poppenspel.

Mijn tweede jaar stond in het teken van de combinatie kunst en seksuele vorming bij kinderen op de basisschool. Samen met Ronald Hueskens heb ik het gebruik van theater in onderwijs over seksualiteit onderzocht. We hebben het BijBloemPraatPlantsoen opgezet, een kunsteducatieve interventie voor ouders over seksuele vorming.

Ik heb op de master Kunsteducatie mijn enthousiasme voor (kunst)onderwijs teruggevonden. Het was ergens in de tien jaar na mijn afstuderen kwijtgeraakt. Ik heb mijn praktijk als theaterdocent lange tijd gecombineerd met mijn werk als regieassistent bij gezelschappen als Golden Palace, Alexandra Broeder en Ulrike Quade Company. Ik meldde me aan bij de master Kunsteducatie met de vraag hoe ik iets uit die repetitieprocessen zou kunnen meenemen het onderwijs in. Dat iets gaat over ruimte voor onderzoek, humor, speelsheid, persoonlijk verbinding. Ik bleek aan het juiste adres. Zoveel mensen hebben zich precies hierover gebogen. Vol met gedachten over en voorbeelden van onderwijs over kunst en onderwijs middels kunst verlaat ik de opleiding.

Beroep
Theaterdocent / regieassistent

Back to list
Share