Nina Saraber

Nina Saraber

If you change nothing, nothing will change.

In het onderwijs kun je met gemak opgeslokt worden door de vele dagelijkse taken die onder de eigen verantwoordelijkheid vallen, en nog meer. Na een aantal jaren werkzaam te zijn als docent en mentor in het voortgezet onderwijs merkte ik dat mijn connectie met kunst langzamerhand op de achtergrond raakte. En dat terwijl mijn liefde voor kunst mij uitgerekend naar het onderwijs heeft gebracht. Kunst zou moeten voelen als de fundering voor mijn docentschap.

Steeds meer ontstond bij mij de behoefte naar bezinning, verdieping en onderzoek om tot nieuwe inspiratie en inzichten te komen. Bovendien was ik op zoek naar een groter vocabulaire om woorden te kunnen geven aan dat wat ik denk en voel over kunst, over de maatschappij, over didactiek.

De keuze voor het volgen van de master Kunsteducatie heeft mij gedwongen meer stil te staan, dieper te graven, te zoeken om uiteindelijk te vinden. Het streven naar een inclusieve maatschappij vormt de rode draad in mijn studie. Onderwerpen waarin ik mij specifiek heb verdiept zijn o.a. het eurocentrische perspectief en de kunstcanon, racisme, de norm op school versus leerlingen met ADHD en vrouwenemancipatie omtrent emotieregulatie.

Deze verrijking in combinatie met het persoonlijke contact dat ik had met mijn medestudenten, in goede en slechte tijden, heeft mij veel gebracht. Ik voel mij sterker dan ooit, als liefhebber van kunst, als docent, als mens.


Beroep
Docent Kunst Algemeen, beeldend 3D en 2D

Back to list
Share