Ronald Hueskens

Ronald Hueskens

Kunsteducatie schept tal van mogelijkheden om in meer dan 100 talen te communiceren, waardoor we elkaar en onszelf beter kunnen leren kennen en misschien wel kunnen zijn. ­

Zoekende naar inspiratie om mijn onderwijs uitdagend te houden, begon ik deze master. Via filosofie ontdekte ik dat ik inmiddels redelijk repetitief en vanuit een staat van verveling acteerde. Na mij daarover flink te hebben ingelezen en een essay te hebben geschreven, kwam de energie die ik miste, terug.

Ik raakte nieuwsgierig naar vakoverstijgende leereffecten van het vak drama in relatie tot leesonderwijs, en deed samen met Jansje Meijman empirisch onderzoek naar vier educatieve voorstellingen ten behoeve van relationele en seksuele vorming voor kinderen in het basisonderwijs.

Hetzelfde thema bracht ons tot het project BijBloemPraatPlantsoen; een kunsteducatieve interventie waarin ouders zich door uitlokking van kunst bewust worden van hun rol ten aanzien van relationele en seksuele vorming aan hun kinderen. Dit met enthousiasme ontvangen project is landelijk voorbeeldstellend genoemd. Het heeft me van kunsteducatief ontwerper naar kunsteducatief projectleider gebracht en doen ontdekken dat ik daar in de toekomst meer mee wil doen.

Met de master is mijn visie op kunsteducatie gescherpt, ben ik vaardig geworden in het doen van onderzoek, kan ik als projectleider kunsteducatieve ideeën omzetten naar constructieve projecten en heb ik nieuwe inzichten om kwalitatief kunsteducatie breed in te zetten.

Beroep
Docent theater, dans, cultuureducatie Pabo Hogeschool van Amsterdam / UPvA

Back to list
Share