
Kunstonderwijs is continu in beweging. Het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) staat met beide voeten
in de praktijk en onderzoekt hoe kunsteducatie kan blijven uitdagen en vernieuwen. We doen kunstzinnig, toegankelijk en praktisch onderzoek dat
vaak direct bruikbaar is in binnen- en buitenschoolse educatie. Geen dikke rapporten die in een la verdwijnen, maar inzichten die het kunstonderwijs
écht vooruithelpen.
Onderzoeksprojecten
Onze onderzoeksprojecten leiden tot verdiepende publicaties, hands-on educatietools voor docenten en educatoren en een inspirerende podcast. Daarnaast organiseren we trainingen, nascholingen en symposia. Ook treden we regelmatig op als sprekers op onderwijs- en kunsteducatie-evenementen.
Wicked Kunsteducatie
Eén van onze meest toonaangevende projecten is Wicked Kunsteducatie. Wicked Kunsteducatie is eigentijds, inclusief en cutting-edge. Dit concept stimuleert het ontwerp van kunstlessen en programma’s die deelnemers uitdagen om zichzelf, de kunsten en de wereld om hen heen creatief te onderzoeken.
Onderzoeksgroep
Het lectoraat bestaat uit een onderzoeksgroep die wordt geleid door Melissa Bremmer en Emiel Heijnen. Zij doen zelf onderzoek en begeleiden docenten en andere onderzoekers binnen twee centrale onderzoeksthema’s: interdisciplinariteit en sociaal engagement. We werken graag met andere onderzoekers en organisaties samen. Neem contact met ons op.