Emiel Heijnen

Dr. Emiel Heijnen (1970) is opgeleid als docent Beeldende kunst en vormgeving aan de Hogeschool Katholieke Leergangen (2e graads) en aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (eerstegraads en kunstgeschiedenis). Hij promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift Remixing the Art Curiculum: How contemporary visual practices inspire authentic art education

Publicaties
Heijnen, E. (forthcoming). Ontwerponderzoek in het kunstonderwijs. Cultuur+Educatie, 50.

Heijnen, E., Bremmer, M., Groenendijk, T., &  Koelink M. (forthcoming). Arts laboratories and science studios: ArtsSciences collaboration in schools. In A. Knochel, C. Liao & R. Patton (Eds.), Critical Digital Making.

Heijnen,E., & Groenendijk, T. (2018). ALS IK LATER GROOT BEN, WORD IK....KUNSTENSCHAPPER OF TECHNOSIGNER. CULTUREEL KAPITAAL, LKCA.

Bremmer, M., Heijnen, E., & Lucero, J. (2018). School as material - Modes of operation for teachers as conceptual artists. In S. Blom, M. Hermsen, F. Uiterwaal, B. Verveld (Eds.), Researching the arts (pp. 38-51). Amsterdam, Nl: Amsterdam University of the Arts.

Groenendijk, T. & Heijnen, E. (2018). Transdisciplinaire ontwerplabs. Een ontwerponderzoek naar lesmateriaal op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Heijnen, E. (2017). CKV en de onderzoekende leerling. Kunstzone 16(3), p 26-27.

Heijnen, E. (2016). Een nieuw model voor authentieke kunsteducatie. In A. Neele, M. Tal, R. Kox, V. Meewis, L. van den Bulk (Eds.), Een kleurrijke basis: Ontwikkelingen en trends in het cultuuronderwijs. LKCA, Utrecht.

Karpati, A., Freedman, K., Castro, J.C., Kallio-Tavin, M., Heijnen, E. (2016). Collaboration in Visual Culture Learning Communities: Towards a Synergy of Individual and Collective Creative Practice. International Journal of Art & Design Education, 35(2). p. 1-15 15 p.

Heijnen, E. (2016). Remix je curriculum! Een ontwerpmodel voor kunsteducatie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. 

Heijnen, E. (2015). Art Practice as Schooling. In M. Brouwer, N. Hartjes, M. Terpstra (Eds.), A Way of Learning: Growing in Cultural Institutions (p. 20-24). MAMA, Rotterdam.

Heijnen, E. (2015). Remixing the Art Curriculum: How Contemporary Visual Practices Inspire Authentic Art Education. (Doctoral Dissertation). Radboud University Nijmegen, Nijmegen.

Heijnen, E. (2015). Het nieuwe CKV is niet vies van kunst. Cultureel Kapitaal.

Heijnen, E. (2015). Artistic and Pedagogical Strategies in the Network Society. In T. Mayer, G. Kolb (Eds.), What’s next? Art Education Band II (p. 120-122). Kopaed Verlag, München.

Heijnen, E. (2014) Informal Visual Networks. In V. Venkatesh, J. Wallin, J. Castro, Jason E. Lewis (Eds.), Educational, Behavioral, and Psychological Considerations in Niche Online Communities (p. 33-50). IGI Global, Heshey, PA.

Heijnen, E. (2013) Informelle visuelle Netzwerke. In K. Bering, S. Hölscher, R. Niehoff, K. Pauls (Eds.), Visual Learning: Positionen im internationalen Bereich (p. 401-417). Athena Verlag, Oberhausen.

Freedman, K., Heijnen, E., Kallio-Tavin, M., Kárpáti, A., & Papp, L. (2013). Visual Culture Learning Communities: How and What Students Come to Know in Informal Art Groups. Studies in Art Education, 54(2), p. 131-143.

Heijnen, E. (2013). Engagement & Collaboratie, Kunstzone, 12(1), p. 22-23.

Heijnen, E. (2012). Artistic Strategies in the Network Society, On Air, 5, p. 26-27.

Heijnen, E. (2012). "Kill People, Burn Shit, Fuck School", Cultuurpleinmagazine, 3, p. 36.

Heijnen, E. (2011). Remix Cultuur. Van couch potato tot piraat, Kunstzone, 10(5), p. 8-9.

Heijnen, E. (2011). Informele Visuele Netwerken. Cultuur + Educatie, 11(30), p. 32-53.

Heijnen, E. (2009). Media-educatie als verrijking van beeldend onderwijs. Cultuur + Educatie, 8(26), p. 10-31.

Heijnen, E. (2009). MediaCultuur: media-educatie als onderdeel van de kunstles, Kunstzone, 8(10), p. 22-24 

Heijnen, E. (2007). Media Connection - Lessen van Kunstdocenten en Mediakunstenaars. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten

Heijnen, E. (2006) Nieuw! Masteropleidingen Kunsteducatie, Kunstzone, 5(5), p. 22-23

Heijnen, E (2003) Bergbeklimmen leer je in de bergen - ICT als beeldend gereedschap, Kunstzone, 2(10), p. 19-14 

Presentaties (selectie)

LKCA Utrecht, 2018): presentatie tijdens aftrap Lesson Study rond Remix Je Curriculum!

HKU (Utrecht, 2018): Presentatie 'Remix je curriculum!' voor studenten DBKA voltijd en deeltijd

HKU (Utrecht, 2018): Gastles ’Socially engaged art vanaf 1989' voor studenten Design, Illustratie en Grafisch Ontwerp

Conferentie Cultuureducatie met Kwaliteit, Fonds Cultuurparticipatie (Amersfoort , 2018): Lezing 'Vakspecifiek of vakkenintegratie? Innovatief kunstonderwijs doet het beide!’

Dag van Taal, Kunsten en Cultuur (Groningen, 2018): Presentatie en workshop ‘Remix je curriculum’

Helen Parkhurst (Almere, 2018): Presentatie en ontwerpsessie ‘Remix je curriculum’ voor docententeam Helen Parkhurst

De kunst van het ontwerpen (Utrecht, 2018): Presentatie tijdens uitreiking kunsteducatieve ontwerpprijs

InSea (Helsinki, Finland, 2018): moderator panelsessie ‘Alfanerds! Art-science collaboration in education ” en presentatie 'Transdisciplinary educational design labs'

Beit Berl University, Hamidrasha The faculty of arts (Israel, mei, 2018): lezing en workshop samen met Melissa Bremmer "Authentic arts education in interdisciplinary artistic context" en "Guerilla-design your curriculum!" (ism Harmke Koning, student Master Kunsteducatie)

KCR (Rotterdam, maart, 2018): tweeluik met Barend van Heusden ‘Fight the power! Kunstonderwijs als arena voor ‘vreedzaam vechten’’

Onderzoeksconferentie van het LKCA (2018): moderator panelsessie 'Alfanerds! Interdisciplinaire educatie op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie' en presentatie 'Waarom alfa’s iets met wetenschap en technologie willen'

Umeå Universitity (Zweden, 2017): workshop/lezing samen met Melissa Bremmer ‘Performances, social interventions & transformations interdisciplinary arts educational design’

Congres Podia en Festivals in Tivoli Vredenburg (Utrecht, 2017) Lezing ‘CKV Vernieuwt’.

INSEA World Congress (Daegu, Zuid Korea) Co-presentatie met Talita Groenendijk en Michiel Koelink ‘Transdisciplinary Designlabs’.

EAS-conferentie Joint (Ad)venture (Salzburg, Oostenrijk, 2017): Projectpresentatie met Melissa Bremmer ‘Performances, social interventions & transformations: interdisciplinary arts educational design’.

Onderwijs Research Dagen (Antwerpen, België, 2017) Co-presentatie met Talita Groenendijk ‘Transdisciplinaire Ontwerplabs’.

Congres Podiumkunsten (Haarlem, 2017) Interview over theatereducatie door Hanneke Groenteman.

Nascholing Vereniging Cultuurprofielscholen. Werkplaats Kindergemeenschap (Bilthoven, 2017) Lezing en workshop ‘Remix je curriculum’.

Meet Up CKV en vernieuwing. Kunstbalie Tilburg (2017) Lezing: ‘CKV en onderzoek’.

Tel Aviv Museum of Contemporary Art (Israël, 2016) Lezing ‘Remix your curriculum’.

Nationale Opera en Ballet (Amsterdam, 2016) Presentatie lesmethode Kunst Algemeen.

Hogeschool VIAA (Zwolle, 2016) presentatie/workshop ‘Remix je curriculum’.

VO Docentendag, samenwerkingsverband Stedelijk Museum, Van Gogh Museum en Rijksmuseum (Amsterdam, 2016) Lezing: ‘De rol van onderzoek bij de kunstvakken in het VO’.

Manifestatie Kunst doorbreekt culturele grenzen, Witte de With, (Rotterdam, 2016) Presentatie en moderatie rond het thema culturele diversiteit in het kader van de Unesco week van de kunsteducatie (met David Bade en Jörgen Tjon a Fong).

Dubbellezing Kunst in de context van het onderwijs, ArtEZ (Arnhem, 2016) Presentatie Kunst als oefenplaats voor volwassenheid en discussie (met Prof. dr. Gert Biesta).

Opleiding Theaterdocent, verkort programma, AHK (Amsterdam, 2016) Gastdocent lessenserie ‘Visuele Cultuur’.

Verschillende onderzoekspresentaties ‘Remixing the Art Curriculum’: Ministerie van OCW (Den Haag 2015), Academie Minerva (Groningen, 2015) Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht, 2015), ArtEZ (Zwolle, 2015).

Talentontwikkeling en cultuureducatie, Ro Theater (Rotterdam, 2015) Presentatie en discussie tijdens presentatie van het boek A Way of Learning van Showroom MAMA.

NAEA conference (New Orleans, USA, 2014). Co-presentatie met Folkert Haanstra ‘Authentic Art Education Remixed’.

International Perspectives of Research in Arts Education conference (Düsseldorf, Duitsland, 2014). Co-presentatie met Folkert Haanstra ‘Authentic Art Education Remixed’.

Opleiding Algemene Cultuur Wetenschappen, Radboud Universiteit (Nijmegen, 2014) Gastcollege ‘The Beach Paradox’.

21st EAS Conference/ISME European Regional Conference (Leuven, België, 2013): Co-presentatie met Melissa Bremmer ‘Remix! Hybrid Arts Education Practices’.

Mocca's Conferentie Cultuureducatie (Amsterdam, 2013) Lezing en workshop ‘Authentieke Kunsteducatie Remix’.

Stedelijk Museum Amsterdam (Amsterdam, 2013) Lezing ‘CKV in het VMBO’.

Symposium DIS/CONNECT - Relations and identity in the new media era. Filmhuis LUX (Nijmegen, 2013) Keynote ‘Kunst als spiegel op on- en offline communities’.

Verschillende onderzoekspresentaties: Kunstfactor Live (Rotterdam, 2013), Master kunsteducatie HKU (Utrecht, 2013) Cultuuronderwijs op zijn Haags - Gezamenlijke culturele instellingen (Den Haag, 2013).

Symposium Altermoderne Kunsteducatie (Amsterdam, 2012) Lezing ‘Actuele sociaal geëngageerde kunstpraktijken’.

Conferentie Onderzoek in Cultuureducatie LKCA (Rotterdam, 2012) Presentaties ‘Social engagement & samenwerking’ & ‘Design Based Research’.

NAEA National Convention (New York, USA, 2012): Co-presentatie met Kerry Freedman, Mira Kallio-Tavin & Juan Carlos Castro ‘Visual Culture Learning Communities’.

Concordia University (Montréal, Canada, 2012) Lezing en workshop ‘Education at the Intersection of Popular Culture, Art and Media-activism’.

Symposium Cultuur Leert Anders 5, Cultuurprofielscholen (Ede, 2011) Lezing ‘Informal Visual Networks’.

Kunstfactor Live (Rotterdam, 2011) Lezing ‘Informele Visuele Netwerken’.

INSEA World Congress (Boedapest, Hongarije, 2011) Co-presentatie met Kerry Freedman, Mira Kallio-Tavin and Andrea Karpati ‘Visual Culture Learning Communities’.

Opleiding Docent Muziek, Conservatorium Amsterdam (Amsterdam, 2011) Gastles ‘Remix Culture’.

Verschillende presentaties project Mediacultuur: Symposium Cultuur Leert Anders 4, Pier K (Hoofddorp, 2010), Radboud Universiteit (Nijmegen, 2010), Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (Hilversum, 2010), ArtEZ - Master Kunsteducatie (Zwolle, 2010), HKU - Opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (Utrecht, 2010), Personeel ArtEZ Docentenopleiding BKV (Arnhem, 2010), Minerva - Opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (Groningen, 2010).

4th International Conference on the Arts in Society (Venetië, 2009) lezing ‘Media Culture, Media Literacy through Contemporary Art’.

SKVR Summerschool (Rotterdam, 2009) lezing ‘Mediacultuur’.

Terugkomdag ICC coordinatoren Noord-Holland (Alkmaar, 2009) Lezing ‘Media en kunsteducatie’.

Symposium Kunst van de overdracht, Basisburo (Amsterdam, 2009) Lezing ‘Mediawijze videoclips’.

INSEA World Congress (Osaka, Japan, 2008) Presentatie ‘Media Connection’.

Dag van de Media, Instituut voor Beeld & Geluid (Hilversum, 2008) Keynote met Michiel Koelink.

Verschillende onderzoekspresentaties ‘Media Connection’: Scoop (Middelburg, 2008), Dag van Taal, Kunsten en Cultuur (Rijksuniversiteit Groningen, Groningen, 2008), Kunst Connectie (Utrecht, 2008).

Organisatie en lezing op symposium Media Connection, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (Amsterdam, 2007).

Nevenfuncties
2016 - heden Lid redactieraad onderzoekstijdschrift Cultuur + Educatie, LKCA
2016 - heden Reviewer voor journal Visual Arts Research, Urbana Champaign, USA
2014 - heden Lid van het kunsteducatie-collectief neuewelle www.neuewelle.nl
2001 - heden Auteur voor Bespiegeling - lesmethode interdisciplinaire vak Kunst Algemeen 
2014 - 2015 Lid landelijke Vernieuwingscommissie voor het examenvak CKV
2011 - 2016 Adviseur Fonds Cultuurparticipatie, ‘Plusregeling’ en ‘Jij maakt het mee’

Delen