Meten van mediawijsheid op conferentie onderzoek cultuureducatie

Gepubliceerd op

Op maandag 28 juni zal het onderzoek 'Het meten van mediawijsheid' van het lectoraat Kunst- en cultuureducatie besproken worden op een conferentie van Cultuurnetwerk Nederland over onderzoek naar cultuureducatie. Aanmelden is helaas niet meer mogelijk.

 

Cultuurnetwerk Nederland organiseert de vierde Conferentie Onderzoek in Cultuureducatie samen met de Radboud Universiteit Nijmegen. Onderzoekers, studenten en andere geïnteresseerden nemen kennis van elkaars werk en bespreken dat, over de grenzen van vakgebieden heen.

Een van de onderwerpen is het onderzoek naar mediawijsheid van kinderen van het lectoraat Kunst- en cultuureducatie door Anne Toorenaar, Talita Groenendijk en Jantina Huizenga.

'Mediawijsheid van kinderen en jongeren wordt steeds belangrijker gevonden. Media-educatie in het onderwijs en bij culturele instellingen wordt geacht daar een bijdrage aan te leveren. Om dat te kunnen onderzoeken staat het belang van goede meetinstrumenten buiten kijf.

In het project Mediacultuur is invulling gegeven aan media-educatie in de kunstvakken van het voortgezet onderwijs. Anne Toorenaar, Talita Groenendijk en Jantina Huizenga hebben verschillende kwalitatieve en kwantitatieve meetinstrumenten ontworpen om mediawijsheid van leerlingen in kaart te brengen. De nadruk ligt op analytische en constructieve vaardigheden ten aanzien van mediaboodschappen. De onderzoekers bespreken de resultaten en beperkingen van deze instrumenten.'

Op 28 juni zal ook een schriftelijk rapport van het project Mediacultuur van het lectoraat Kunst- en cutluureducatie verschijnen, met bijdrages van Talita Groenendijk, Jantina Huizenga, Anne Toorenaar, Elsemarie Valstar en Christine van Hoorn.

Meer informatie

lectoraat Kunst- en cultuureducatie

project Mediacultuur van het lectoraat Kunst- en cultuureducatie

www.cultuurnetwerk.nl

Delen