Folkert Haanstra geeft lezing in Cobra Museum

Gepubliceerd op

Folkert Haanstra, lector Kunst- en cultuureducatie aan de AHK, geeft op 10 maart met ontwikkelingspsycholoog Ad Dudink een lezing in het Cobra Museum. De titel van de lezing is 'Expressief of conventioneel? Schoolkunst, thuiskunst en de beoordeling van kindertekeningen'.

Folkert Haanstra, lector Kunst- en cultuureducatie aan de AHK, geeft op 10 maart met ontwikkelingspsycholoog Ad Dudink een lezing in het Cobra Museum. De titel van de lezing is 'Expressief of conventioneel? Schoolkunst, thuiskunst en de beoordeling van kindertekeningen'.

Dat wat leerlingen op school maken in hun lessen beeldende vorming wordt wel aangeduid met 'schoolkunst'. De beeldende producten die leerlingen thuis maken ('thuiskunst') zien er, onder invloed van strips en games, vaak anders uit. Wat zijn de kenmerken van die thuiskunst en wat vinden leerlingen mooier: dat wat ze thuis maken of wat ze op school maken? En hoe beoordelen kunstdocenten de tekeningen van kinderen?

Volgens de Amerikaanse psychologen Howard Gardner en Ellen Winner zijn er kwalitatieve overeenkomsten tussen de expressieve tekeningen van kleuters en het werk van professionele kunstenaars. Als kinderen ouder worden, gaan ze conventioneler tekenen en neemt de kwaliteit van hun beeldende werk af. Slechts bij een minderheid is er later weer vooruitgang in de beeldende uitingen en kan men spreken van een U-vormige ontwikkeling. Maar is dat een algemeen geldig patroon of ligt dit aan de voorkeuren van kunstexperts, die zijn beïnvloed door de moderne kunst (zoals van Cobra)? Wat als kinderen en hun ouders tekeningen beoordelen?

Aanmelden voor de lezing kan via klee@cobra-museum.nl. Kosten: entree museum.
Locatie: Cobra Museum, Sandbergplein 1, Amstelveen

Bij het lectoraat Kunst- en cultuureducatie verscheen in 2008 over hetzelfde onderwerp de publicatie De thuiskunst van scholieren.

meer informatie
Lectoraat Kunst- en cultuureducatie

Delen