Brein, kunst en educatie

Gepubliceerd op

Het brein is hot. Het onderzoek naar hersenen en gedrag is flink toegenomen en de publieke belangstelling daarvoor ook. Wat kan hersenonderzoek betekenen voor het onderwijs in de kunstvakken en de kunsteducatie? Dat is het onderwerp van Cultuur + Educatie 34. Folkert Haanstra schreef hier twee artikelen in.


Onderwijskunde

In het eerste artikel behandelt Folkert Haanstra de relatie tussen neurowetenschappen en onderwijs(kunde). Het artikel geeft een overzicht van de verschillende visies op de toepassing van neurowetenschap in het onderwijs.

Evolutie

In zijn tweede artikel, Het kunstzinnige brein, gaat Haanstra in op de mogelijke opbrengsten en problemen van neurowetenschappelijk onderzoek naar het maken en waarderen van kunst. Hij besteedt daarbij speciale aandacht aan de verbinding van hersenonderzoek met een evolutionaire visie op de kunsten, namelijk dat kunst een biologische functie heeft in de ontwikkeling van de mens.

Meer informatie:
Cultuurnetwerk.nl

Delen