Melissa Bremmer en Emiel Heijnen presenteren in Umeå, Zweden

Gepubliceerd op

Op 16 november verzorgden de lectoren Melissa Bremmer en Emiel Heijnen een lezing en een workshop over interdisciplinaire kunsteducatie op de Umeå Universitet in Zweden. De universiteit van Umeå ligt ruim 600 km ten noorden van Stockholm en staat hoog aangeschreven vanwege zijn opleidingen op het gebied van industrieel design.

Melissa en Emiel bezochten Umeå op uitnodiging van het Department of Creative Studies, afdeling Teacher Education. Participanten aan de lezing en workshop waren docenten aan de docentenopleidingen Beeld, Muziek en Slöjd. Slöjd is een verplicht schoolvak dat al in 1878 werd geïntroduceerd op Zweedse scholen. Bij Slöjd draait om het ambachtelijk ontwerpen van zelfgemaakte producten in verschillende materialen, met een centrale rol voor houtbewerking en handwerken. Melissa en Emiel presenteerden eerst de theoretische achtergronden van de module Kunsteducatief ontwerpen die zij geven op de Master Kunsteducatie. Daarbij toonden zij voorbeelden van interdisciplinaire lesprojecten die Masterstudenten ontwikkelen in multidisciplinaire teams. In de workshop gingen de docenten van de verschillende docentenopleidingen daarna zelf met het ontwerpmodel voor authentieke kunsteducatie (Heijnen, 2015) aan de slag. Aan de hand van actuele kunstbronnen ontwierpen zij complexe opdrachten en kritische onderzoeksvragen die daarna uitgebreid besproken werden.

Delen