Nieuwe onderzoekspublicaties dans bij lectoraat Kunsteducatie

Gepubliceerd op

Bij het lectoraat Kunsteducatie zijn nieuwe onderzoekspublicaties verschenen in samenwerking met de opleiding Docent Dans van de Academie voor Theater en Dans. 
 
Daag mij maar uit
Het onderzoeksverslag 'Daag mij maar uit' door Roos van Berkel en Emiel Heijnen (m.m.v. Damar Lamers, Jimat Pelupessy, Nita Liem) gaat over dans en ouderen in grootstedelijke context. Het is een kwalitatief onderzoek naar amateurdans onder ouderen (55 jaar en ouder) in Amsterdam met verschillende culturele achtergronden: een groep voor moderne dans (Dance Connects), een Afro-Caribische dansgroep (Trinitaria) en een salsadansgroep (Salsa Sociál). Onderzocht is  hoe de danspraktijk van cultureel diverse groepen ouderen eruit ziet, wat deelnemers motiveert om te participeren, hoe hun leerprocessen verlopen en hoe de dansdocent omgaat met deze doelgroep. Het verslag is hier te downloaden en ook is er een film te bekijken, gemaakt door Kim van Haaster: https://www.ahk.nl/onderzoek/publicaties/publicatie/daag-mij-maar-uit/.

Ritme is dynamiek
Faizah Grootens en Ise An Verstegen, beiden als docent verbonden aan de opleiding Docent Dans, schreven het onderzoeksverslag 'Ritme is dynamiek', over de rytmisch-dynamische benadering van transculturele dans in het primair onderwijs. In dit onderzoek ontwikkelden Faizah Grootens en Ise An Verstegen een model voor ‘ritmisch-dynamisch dansonderwijs’ in het primair onderwijs. De ritmisch-dynamische benadering is een vorm van transcultureel onderwijs waarin de docent de aangeboden stof vermengt met de individuele belevingswereld, afkomst en interesse van de deelnemer, waarbij de eigen inbreng wordt gestimuleerd en gewaardeerd. Door interviews brachten de onderzoekers in kaart hoe de ritmisch-dynamische benadering wordt toegepast op de opleiding Docent Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waarna ze deze benadering onderbouwden met literatuur. Deze digitale onderzoekspublicatie is opgenomen in de publicatiedatabase van het lectoraat Kunsteducatie en is hier te lezen: https://www.ahk.nl/onderzoek/publicaties/publicatie/ritme-is-dynamiek/

Delen