'Er liepen mieren in mijn buik: nieuwe gesprekstool over theater voor het basisonderwijs

Gepubliceerd op

‘Ga een gesprek over kunst nooit uit de weg’

Hoe laat je kinderen een inhoudelijk en open gesprek voeren naar aanleiding van een theatervoorstelling die ze net hebben gezien? Deze vraag beantwoordt theatermaker/-docent Nadieh Graumans-Tigchelaar in haar onderzoek ‘Er liepen mieren in mijn buik’, dat nu gepubliceerd is bij het Lectoraat Kunsteducatie. “Dat is wat één van de leerlingen zei toen we groep 1 en 2 vroegen wat zij voelden tijdens de voorstelling”, vertelt Nadieh. “Een prachtig, beeldend antwoord waarin je de spanning van een theatervoorstelling meteen voelt.”

Wat zag je?
Nadieh heeft in haar onderzoek een laagdrempelige gesprekstool ontwikkeld voor een gesprek over theaterbezoek waarin leerlingen hun persoonlijke gevoelens en gedachten vrij kunnen uiten. “De eerste vraag ‘wat zag je?’ is zo eenvoudig in te zetten wanneer je een gesprek op wil starten. Als je de vragen eenmaal een paar keer hebt gebruikt is het bijna moeilijk om ze niet meer in te zetten en door te vragen.” Nadieh gebruikt de vraagstelling zelf veel in haar werk als docerend theatermaker en de vragen worden ook al door de educatie-afdeling van Theater Sonnevanck gebruikt om na te bespreken.

Nadieh is blij dat ze met dit onderzoek heeft bewezen dat ook jonge kinderen heel goed kunnen praten over theater, hun gevoelens en hun gedachten. “Nu heb ik handvatten om met alle soorten leerlingen en publieksgroepen een goed nagesprek op te zetten.”

Een andere manier van kijken
Hoewel de theatermaker/-docent van tevoren al heel geïnteresseerd was in het bestuderen van spel merkte Nadieh dat het onderzoek haar nog meer inzicht heeft gegeven in het kijken naar spel en presentatie. “Op het moment werk ik met jonge studenten die acteur worden. Door hen naar elkaars spel te laten kijken en te laten benoemen wat ze zien en hoe dat op de toeschouwer overkomt, krijgen ze veel meer inzicht in de werking van spel. Ze leren heel specifiek benoemen wanneer spel werkt en wanneer de acteur de juiste snaar raakt bij de toeschouwer.”

Ook gebruikt Nadieh deze manier van kijken tijdens het coachen van studenten die als docent les moeten gaan geven. “Zo leren studenten hoe de uitstraling van de docent de boodschap kan versterken. Net als het spel in een voorstelling moet een presentatie voor de klas een boodschap overbrengen op de leerlingen”, vertelt de onderzoeker. 

‘Praat open en luister naar de verschillende emoties en gedachten’
Nadieh vertelt dat haar onderzoek ontstond omdat ze merkte dat leerkrachten het vaak eng vinden om een gesprek over theater te voeren omdat ze er zelf niet veel kennis over hebben. “Dat is zonde. Ga een gesprek over kunst nooit uit de weg.” Volgens de theatermaker/-docent heeft niemand een juist antwoord, dus je kunt het volgens haar niet fout doen. “Praat heel open en luister naar de verschillende emoties en gedachten die het kunstwerk oproept bij je collega’s, vrienden of leerlingen. Juist door samen te praten en alle verschillende ervaringen te bespreken doe je het kunstwerk eer aan!”

Meer informatie

Delen