Boekpresentatie en workshops Wicked Kunsteducatie: voor vernieuwende kunsteducatie

Een paarse boekcover met gele letters op een roze achtergrond. Op de boekcover staat de titel van het boek en de namen van de auteurs
Gepubliceerd op

Het lectoraat Kunsteducatie, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK), nodigt (aankomende) kunstdocenten, studenten en kunstprofessionals uit voor de interactieve boekpresentatie van Wicked Kunsteducatie. Het nieuwe boek, geschreven door lector Melissa Bremmer, lector Emiel Heijnen en voormalig lector Folkert Haanstra, biedt een frisse kijk op kunsteducatie en helpt docenten om eigentijdse, maatschappelijk relevante kunstprogramma's te ontwikkelen.

Het lectoraat Kunsteducatie biedt vanuit hun onderzoek handvatten en tools voor kunstprofessionals om hun onderwijspraktijk te versterken en Wicked Kunsteducatie is hier een mooi voorbeeld van. In Wicked Kunsteducatie wordt de kunsteducatie op innovatieve wijze benaderd. Dit is het eerste Nederlandstalige boek waarin de lezer stap voor stap een curriculum leert ontwerpen, met een bijzondere focus op het verbinden van kunst en maatschappelijke thema's. 

Boekpresentatie met interactieve workshops 
Tijdens de boekpresentatie kunnen deelnemers niet alleen kennismaken met de inhoud van Wicked Kunsteducatie, maar ook zelf aan de slag in verschillende inspirerende workshops. Of je nu geïnteresseerd bent in beeldende kunst, muziek, theater, film, design of interdisciplinaire projecten: Wicked Kunsteducatie biedt tools en inzichten voor iedere kunstdocent:

  1. Kunstwerk = opdracht (Melvin van der Woude en Tamar Clasquin
    Wist je dat in je favoriete kunstwerk een opdracht schuilt? In deze workshop leer je via de REO- ontwerpstrategie razendsnel een opdracht te maken vanuit een inspirerend, actueel kunstwerk.
  2. Een 10 voor de moeite (Gina Sanches en Oskar Maarleveld
    In deze sessie tonen en bevragen we manieren om op een frisse manier naar het beoordelen van kunst te kijken. Je gaat je eigen beoordelingscriteria formuleren en verbeelden, geïnspireerd door de interdisciplinaire en visuele Wicked-rubric.
  3. Koken met bronnen (Arida Bandringa en Anneke Willemsen)
    Kom naar deze hands-on sessie waarin je ontdekt hoe je een prikkelend thema creëert op basis van bronnen uit de kunsten, maatschappij en de leefwereld van de lerende. Kun jij in korte tijd een les maken rondom een thema voor je eigen educatieve praktijk? 

Aanmelden:
Deelname is gratis, maar reserveren is gewenst: reserveer direct je plek via deze link

Meer weten? 
Lees meer over het uitgebreide programma, over Wicked Kunsteducatie en over de auteurs.  

Over het lectoraat Kunsteducatie
Vraagstukken die opkomen uit de kunsteducatie en onderwijs aan de docentenopleidingen van de AHK vormen het startpunt voor ons onderzoek. Daarbij richten we ons in het bijzonder op de thema’s interdisciplinariteit (binnen en buiten de kunsten) en sociaal engagement. Ons onderzoek biedt kunstprofessionals handvatten om hun praktijk theoretisch te onderbouwen én tools die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Delen