Hoe kunnen studenten, docenten en professionals uit het werkveld elkaar wederzijds versterken in het onderwijs? Docerend theatermaker Yahmani Blackman onderzocht deze vraag in samenwerking met het lectoraat Kunsteducatie. Het onderzoek richtte zich op wederkerig leren binnen de Opleiding Theaterdocent, met als doel inclusiever onderwijs te creëren en beter aan te sluiten bij de praktijk.
Yahmani paste ontwerpprincipes, geïnspireerd door de methodiek van Design Thinking en de praktijk van leercommunity sQuare, toe in de module Praktijkstage Onderwijs. Dit leidde tot nieuwe inzichten in hoe de opleiding ruimte kan bieden aan de kennis en ervaring van studenten.
“Wederkerig leren is een houding. Je moet gewoon oprecht geïnteresseerd zijn in de mens en in de wereld,” stelt Blackman. Het onderzoek benadrukt het belang van een open en inclusieve benadering, maar laat ook zien dat niet elke student gebaat is bij dezelfde mate van autonomie.
Het afgelopen anderhalf jaar heeft Yahmani ook bijgedragen aan onderwijsvernieuwing bij de Opleiding Theaterdocent Voltijd, waar ze haar ervaringen uit het onderzoek heeft ingebracht. Dit jaar wordt daar gestart met een meer student-gestuurd onderwijsprogramma.
Benieuwd naar de volledige resultaten? Lees het onderzoek naar wederkerig leren via het lectoraat Kunsteducatie of lees het volledige interview met Yahmani door Sanne Kersten.