SoundLAB in combinatie met Wetenschap & Technologie

In dit onderzoek bestuderen we hoe muziekeducatie een interessant startpunt kan zijn voor Wetenschap & Technologie. Dat doen wij door leerlingen zelf een muziekinstrument te laten ontwerpen en bouwen met technologieën uit de 21ste eeuw. Met deze zelf gebouwde instrumenten gaan kinderen vervolgens hun eigen muziek bedenken, spelen en uitvoeren.  Op die manier leren kinderen ontwerpen, en het moedigt hen aan om over ontwerpaspecten, vormgeving, functionaliteit en esthetiek na te denken.

Het Muziekgebouw beschikt met het SoundLAB over een collectie van meer dan 100 experimentele, technologische muziekinstrumenten, veelal speciaal door professionals speciaal voor het SoundLAB ontworpen. De makers van deze instrumenten gebruikten verschillende soorten technologieën, zoals elektrische gitaar pick-ups, analoge en digitale synthese al dan niet in combinatie met mini-computers en micro-controllers als raspberry pi, teensy, and conductive touch boards. Deze technologieën zijn niet alleen toegankelijk voor professionals, maar ook voor kinderen. Zelf een muziekinstrument bouwen is daardoor een activiteit geworden die ook op basisscholen kan plaatsvinden. Dit onderzoek gaat over hoe wij dit het beste kunnen uitvoeren. Niet alleen met scholen die het SoundLAB bezoeken, maar ook met scholen die dat niet doen.

Op die manier willen wij het vak muziek verbreden met Wetenschap & Technologie onderwijs, maar ook het domein Wetenschap & Technologie verbreden met muziekonderwijs.

Publicaties

- Diepenbroek, A. en Hogenes, M. (2021). Podcast Ontwerpend leren in muziekonderwijs. Amsterdam. NL: Lectoraat Kunsteducatie.
- Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Ontwerpend leren in muziekonderwijs. Kunstzone, 20(1), 8-11.
- Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Designing new, technology basedmusical instruments in primary education. Journal of the European Teacher Education Network, 1-18.

Anouk Diepenbroek

Anouk Diepenbroek studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht en specialiseerde zich in cultuureducatie. Na haar studie werkte zij in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam en organiseerde zij daar o.a. kamermuziek en kinderconcerten. Vanaf de opening van Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam is zij hier verantwoordelijk voor alle educatieve activiteiten. Zij bouwde zij de Klankspeeltuin uit tot de afdeling Educatie met school- en familieconcerten. Sinds 2013 leidt zij de gezamenlijke afdeling van Muziekgebouw en Bimhuis. Projecten waar zij trots op is, zijn o.a. het participatieconcert voor basisscholen Couscous & Kaas over opgroeien in twee culturen en de vernieuwing van Klankspeeltuin tot SoundLAB in 2017. Nu is het haar ambitie om met het SoundLAB op reis door Nederland te gaan, zodat ook kinderen en jongeren buiten Amsterdam met deze technologische muziekinstrumenten en met zelf muziek bedenken kunnen kennismaken. Sinds 2019 maakt Anouk deel uit van het adviespanel Kunst & Cultuur van de gemeente Zaanstad, waar zij ook met haar man en hun drie kinderen woont.

Publicaties

Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Designing new, technology basedmusical instruments in primary education. Journal of the European Teacher Education Network, 1-18

Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Ontwerpend leren in muziekonderwijs. Kunstzone, 20(1), 8-11.

Delen