De dansvloer als micro-maatschappij

Wat zijn de pedagogisch-didactische en artistieke competenties van de dans docent die een inclusieve dansles geeft?

Damar Lamers en Jelle van der Leest zijn werkzaam bij de opleiding Docent Dans en doen samen een explorerende en beschrijvende case study. De onderzoekers volgen het proces van een dansgroep van stichting ReDiscoverMe, die toewerkt naar een voorstelling. Damar Lamers is docent/ choreograaf en oprichter van Stichting ReDiscoverMe. ReDiscoverMe organiseert inclusieve danslessen voor mensen met en zonder een chronische ziekte en fysieke beperking. Onderzoeker en docent Damar Lamers is de drijvende kracht en heeft sinds 5 jaar zelf Multiple Sclerose, relapsing/ remitting.  

De inclusieve dans(les)praktijken maken dans toegankelijk voor iedereen in de samenleving. Door de focus op inclusiviteit dragen deze danslessen, naast persoonlijke en creatieve ontwikkeling van de deelnemers, ook bij aan de discussie over de rol van (dans)kunst in een democratische samenleving. Inclusieve dans brengt als het ware de maatschappij in het klein op de dansvloer.

Het maatschappelijke belang en de relevantie van inclusiviteit wordt breed gedragen in de danseducatie, maar er wordt tevens erkend dat er nog een gebrek is aan een kennis en vaardigheden voor het verzorgen van inclusieve danseducatie. Daarnaast weten we onvoldoende wat een inclusieve dansles succesvol maakt en welke (leer)opbrengsten deelnemers en docenten ervaren.

Damar Lamers

Damar Lamers is in 2007 afgestudeerd aan de Opleiding Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze is docerend maker en is zich vooral gaan specialiseren in improvisatie en partnering. In 2004 heeft ze Stichting TjillSkillz opgericht, dans en theater voor en door jongeren. Als middel voor empowerment. In 2018 heeft ze stichting ReDiscoverMe opgericht, dans voor iedereen en met nadruk op mensen met een chronische aandoening en fysieke beperking.

Omdat Dans voor iedereen is…
Omdat Dans het verschil maakt…

De rode draad in haar werkwijze met elke doelgroep is het werken vanuit de persoon, de mogelijkheden en kwaliteiten die er zijn. Het herontdekken van jezelf en je lichaam in welke staat het nu is en in welke fase je bent in dit leven is een prachtig en essentieel onderzoek voor elk mens; www.rediscoverme.nl 

contact: damar.lamers@ahk.nl  

Publicatie

- Berkel, R., Heijnen, E. (2020) ‘Daag mij maar uit!’ Dans en ouderen in grootstedelijke context. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. (m.m.v. Damar Lamers, Jimat Pelupessy, Nita Liem)

Delen