Diane Carp

Teaching Interdisciplinary Artistic Research
Arts educators from the arts disciplines of drama, dance, music, visual arts and media follow a two-year course in interdisciplinary artistic collaboration as part of their master program at the  Amsterdam University of the Arts. The emphasis is on individual and collaborative, artistic research processes under the guidance of an artist and an arts educator. This qualitative study describes the didactic program set out by the artist and inventories the perceptions of the students about their learning. Data was collected through observations of the classes, interviews with the artist, and a series of written reflections from the students.

This report describes how the artist deconstructed his own artistic research processes and translated those into an experiential program which involved a scaffolding of research skills, the development of collective research questions and experimentation, and critical reflection. He developed the class into a working collective by centering investigations around themes and concrete material which created new and common experiences for the group.

The students reported that the multidisciplinary make-up of the class working as a collective created for them an interdisciplinary setting. The investigation of themes gave them neutral starting points for their artistic research. Through team collaborations, the students discovered more about each other’s disciplines and work strategies as practitioners.

Biografie

Diane was van 2012 tot 2018 werkzaam als co-teacher en onderzoeker bij de master Kunsteducatie module Interdisciplinair ArtistiekSamenwerken bij de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Haar onderzoek resulteerde in een rapport over deze interdisciplinaire lespraktijk onder de titel ‘Teaching Interdisciplinary Artistic Research’. Ze gaf hierover ook een keynote voor het symposium ‘Teaching Artistic Research’ van de University of Applied Arts in Vienna, en publiceerde een artikel over dit onderzoek in het vakblad Kunstzone.
Als specialist in drama als leermiddel ontwikkelt Diane, samen met docent- en beeldend kunstenaar Judith Zwaan onder de naam kunstblik.nu, vakoverstijgende onderwijsprojecten die drama, beeldende vorming en lesmateriaal uit andere leergebieden integreren. Diane is co-auteur van het Pabo studieboek ‘Spelend leren en ontdekken: handboek voor drama in het basisonderwijs’.

Contact : d.carp@tiscali.nl

Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door de AHK Artist-in-Residence programma.

Publicaties, presentaties, workshops

- Carp. D. (2019). Interdisciplinary Artistic Collaboration. Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Educatietools: Lectoraat Kunsteducatie.
- Carp, D. (2018). Interdisciplinair samenwerken: verweven en onderling afhankelijk. Kunstzone, maart(02), pp. 55-57.
- Carp, D. (2017) 'Teaching Interdisciplinairy Artistic Research', Amsterdam, NL: Lectoraat kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- ‘The Self-Reflecting Student’, Keynote Symposium Teaching Artistic Research, (University of Applied Arts, Vienna, 2017).
- Heijdanus-de Boer, E., Nunen, A. van, Boekel, H., Carp, D. & Veer-Borneman, P. (2016). Spelend leren en ontdekken handboek drama voor het basisonderwijs. Bussum: Coutinho.

Delen