NRO-reviewstudie

Researchers: Melissa Bremmer, Cock Dieleman, Folkert Haanstra, Emiel Heijnen, Ellen van Hoek, Linda Reus en Diederik Schönau 

Ter voorbereiding op het peilingsonderzoek Kunst & Cultuur voert het lectoraat in opdracht van het NRO een reviewstudie uit. Centrale vraag is wat beïnvloedbare factoren zijn met betrekking tot leerprestaties op het gebied van kunst en cultuur in (het einde van) het primair onderwijs. Beïnvloedbare factoren zijn kenmerken van het onderwijs zoals kennis en vaardigheden van docenten, het curriculum, de didactiek, aantal lesuren en faciliteiten. In de reviewstudie worden deze beïnvloedbare factoren uitgewerkt met betrekking tot leerprestaties per kunstdiscipline (beeldend, theater, dans en muziek) en de thema’s interdisciplinair en creativiteit. Op grond van deze review worden aanbevelingen gedaan voor de nieuw te ontwikkelen instrumenten voor het aankomende peilingsonderzoek. 

Publicatie

Dieleman, C. & Reus, L. (2023). Podcast Wat werkt in kunstzinnige oriëntatie? Amsterdam. NL: Lectoraat Kunsteducatie.
Haanstra, F., Dieleman, C., van Hoek, E., Reus, L. & Schönau, D. Wat werkt in kunstzinnige oriëntatie? Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Biografie

Linda Reus is werkzaam als docent aan de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Radboud Universiteit. Als kind deed Linda niets liever dan dansen. In 1999 studeerde zij af aan de dansacademie. Zij behaalde in 2006 haar master psychologie / cognitiewetenschap aan de Radboud Universiteit. In 2014 promoveerde ze op een onderzoek naar de motorische ontwikkeling van jonge kinderen met het Prader‐Willi syndroom. Zij is geïnteresseerd in de mechanismen achter ontwikkeling en bestudeert daarvoor de EBL-methodiek en ouder-kind interactie. Het zijn de kenmerken uit de kunsten zoals ritme, tempo, vlakverdeling, dynamiek die zij in haar onderzoek opnieuw in een ander licht tegen komt.

Delen