SoundLAB in combinatie met Wetenschap & Technologie
In dit onderzoek bestuderen we hoe muziekeducatie een interessant startpunt kan zijn voor Wetenschap & Technologie. Dat doen wij door leerlingen zelf een muziekinstrument te laten ontwerpen en bouwen met technologieën uit de 21ste eeuw. Met deze zelf gebouwde instrumenten gaan kinderen vervolgens hun eigen muziek bedenken, spelen en uitvoeren. Op die manier leren kinderen ontwerpen, en het moedigt hen aan om over ontwerpaspecten, vormgeving, functionaliteit en esthetiek na te denken.
Het Muziekgebouw beschikt met het SoundLAB over een collectie van meer dan 100 experimentele, technologische muziekinstrumenten, veelal speciaal door professionals speciaal voor het SoundLAB ontworpen. De makers van deze instrumenten gebruikten verschillende soorten technologieën, zoals elektrische gitaar pick-ups, analoge en digitale synthese al dan niet in combinatie met mini-computers en micro-controllers als raspberry pi, teensy, and conductive touch boards. Deze technologieën zijn niet alleen toegankelijk voor professionals, maar ook voor kinderen. Zelf een muziekinstrument bouwen is daardoor een activiteit geworden die ook op basisscholen kan plaatsvinden. Dit onderzoek gaat over hoe wij dit het beste kunnen uitvoeren. Niet alleen met scholen die het SoundLAB bezoeken, maar ook met scholen die dat niet doen.
Op die manier willen wij het vak muziek verbreden met Wetenschap & Technologie onderwijs, maar ook het domein Wetenschap & Technologie verbreden met muziekonderwijs.
Michel Hogenes
Michel Hogenes was born on 8 November 1970 in Purmerend, the Netherlands. He studied Electronic Organ and Music in Education at the Alkmaar Conservatory, and obtained post-HBO [university of applied sciences] certificates in Ortho(ped)agogische Muziekbeoefening, a form of Music Therapy, as well as Keyboards, and Early Childhood Music Education.
After his studies, Michel worked as a music educator in special education, elementary education, and secondary education. He also taught keyboards, electronic organ and music introduction courses at a music centre and was active as the conductor of several choirs and orchestras.
Currently Michel is a lecturer at the teacher education department of De Haagse Hogeschool [The Hague University of Applied Sciences]. He also lectures at the Music Education Department of Codarts, Rotterdam University of the Arts (Bachelor: Music in Education, and Master: Arts Education), and is the conductor of Projektkoor Rijswijk [Project Choir Rijswijk].
Besides his work at both universities of applied sciences and his choral conducting, Michel is active in several organisations. He is chair of Gehrels Muziekeducatie [Gehrels Music Education], and the European Network for Music Educators and Researchers of Young Children (EuNet MERYC). He is TIG leader of the Arts Education TIG (Thematic Interest Group) which is part of the European Teacher Education Network (ETEN); board member of Stichting Toeval Gezocht [Foundation Looking for Coincidences]; member of the Board of Trustees of Music Educators and Researchers of Young Children, United Kingdom (MERYC UK); editor of Applied Research Today (ART), a journal of The Hague University of Applied Sciences; and ambassador of Meer Muziek in de Klas [More Music in the Classroom].
Publicaties en presentaties
- Muziektechnologie voor inclusief muziekonderwijs (Amsterdam, 2022). Presenatie Future SoundLAB festival.
- Diepenbroek, A. en Hogenes, M. (2021). Podcast Ontwerpend leren in muziekonderwijs. Amsterdam. NL: Lectoraat Kunsteducatie.
- Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Ontwerpend leren in muziekonderwijs. Kunstzone, 20(1), 8-11.
- Hogenes, M., Diepenbroek, A., Bremmer, M., & Hogerheide, M. (2021). Designing new, technology basedmusical instruments in primary education. Journal of the European Teacher Education Network, 1-18.