ArtsSciences onderwijs voor leerlingen in het VSO
In dit evaluatie-onderzoek is gekeken of ArtsSciences, onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie, een aantrekkelijke vorm van kunstonderwijs kan zijn voor jongeren met autismespectrumstoornissen (ASS) in het Speciaal Voortgezet Onderwijs (VSO). Aanleiding voor dit onderzoek is het streven naar inclusief onderwijs voor iedereen en het bieden van een passend kunsteducatief aanbod voor jongeren met ASS.
ArtsScience onderwijs biedt hier mogelijk aanknopingspunten omdat dit type onderwijs vaak uitgaat van oplossingsgerichte, systematische en technisch georiënteerde manier van denken en werken. Dit zijn vaardigheden waar leerlingen met ASS vaker aanleg voor lijken te hebben.(Baron-Cohen, 2020).
In het eerder uitgevoerde, kleinschalige ontwerponderzoek ArtsSciences Unlocked (Bremmer, Heijnen, Kersten, 2022) is gekeken hoe ArtsSciences-onderwijs kan aansluiten bij de talenten en interesses van jongeren met ASS. Hierbij is een model ontwikkeld dat in kaart brengt welke ontwerpprincipes bijdragen aan de vormgeving van dit type onderwijs.
Dit ontwerpmodel vormt het uitgangspunt bij het uitvoeren van dit onderzoek. Waar het eerste onderzoek werd uitgevoerd in een zorginstelling met jongeren tussen de 12-19 jaar die uitgevallen waren van school, werd dit model getest en geëvalueerd in drie klassen 4 havo van het speciaal voortgezet onderwijs.
Biografie

Sanne Kersten is coördinator en onderzoeker bij het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Ze doet onderzoek naar ArtsScience-onderwijs en neurodiversiteit en werkte mee aan onderzoek rond het thema ‘Teacher as Conceptual Artist’. Ze heeft uitgebreide ervaring in het begeleiden en maken van boeken en was co-auteur van de boeken Wicked Arts Assignments (Valiz, 2020), Designing Wicked Arts Assignments en Wicked Kunsteducatie ontwerpen (Valiz, 2024). Ze is coördinator van het derde cyclus- onderzoeksprogramma THIRD van de Academie voor Theater en Dans en projectleider van het initiatief Arts Beyond Ableism, over unlearning ableism in de kunsten, het onderwijs en de samenleving.
Contact: sanne.kersten@ahk.nl
Publicaties, presentaties en workshops

- Kersten, S. (2025). ArtsSciences Unlocked vso. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- Kersten, S. (2024). ArtsSciences in special secondary education for students with ASD. Presentatie AERI Symposium University of Cambridge, UK.
- Kersten, S. (2024) ArtsScience Unlocked (met Arida Bandringa). Workshop tijdens Netwerkbijeenkomst GO van Plein C in TAQA De Vest in Alkmaar.
- Cairo, A. (2023) podcast interview ArtsSciences Unlocked met Aminata Cairo in de serie Kunsteducatie Doorgelicht.
- Kersten, S. (2024) Wederkerig leren is een houding. Interview met Yahmani Blackman
- Kersten, S. (2024) Dansend leren. Een gesprek over hoe dans kan bijdragen aan taalontwikkeling.
- Kersten, S. (2024). Eigentijds theatermaken. Een gesprek over dilemma’s, uitdagingen en suggesties. Kunstzone KZ01//2024
- Kersten, S. (2022). De menselijke cyborg. ArtsSciences-onderwijs voor jongeren met autisme. Kunstzone 04
- Bremmer. M., Heijnen, E., Bandringa, A. en Kersten, S. (2022). Arts Sciences Unlocked. Workshop tijdens conferentie NEXT STOP 2022
- Bremmer, M., Heijnen, E., Kersten, S. (2022) ArtsSciences Unlocked. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- Heijnen, E., Bremmer, Bandringa, A. en Kersten, S. (2021). Arts Sciences Unlocked. Workshop tijdens conferentie Arts loves Sciences 18 november 2021, lectorenplatform OKTW.
- Kersten, S. (2021). Als kunstenaar voor de klas staan. Interview met Sterre Boerkamp. In: Mister Motley.
- Kersten, S. (2021). Creativiteit stimuleren is als het trainen van spieren. Interview met Andrea Palašti. In: Mister Motley.
- Kersten, S. (2021). Leren de wereld te bewonen door wederkerigheid. Interview met Sabina Enéa Téari. In: Mister Motley.
- Kersten, S, Wirtz, P. en Nigten, A., (2021). 10 jaar Digital Art Lab, Zoetermeer: Digital Arty Lab.
- Bremmer, M., Heijnen, E., & Kersten, S. (2021). Teacher as conceptual artist. International Journal of Art & Design Education, 40(1), 82-98.
- Kersten, S. (2020). Educatietools voor het kunstonderwijs. Kunstzone 6, 58.
- Kersten, S (2020). Interviews. in: E. Heijnen & M. Bremmer (Eds.), Wicked Arts Assignments. Amsterdam, the Netherlands: Valiz. (p. 35-54).
- 'Teacher as conceptual artist', presentatie ism Melissa Bremmer en Emiel Heijen, LKCA-conferentie (Ede, 2020)
- ‘School as Material. Teacher as conceptual artist’ presentatie ism Emiel Heijnen en Melissa Bremmer, InSea conferentie (Vancouver, Canada, 2019)