A conceptual change model

A conceptual change model as basis for the design of a higher education dance teacher professional development trajectory and the effect of conceptual change upon the participants and their teaching practice

Een basis voor de ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor dansdocenten in het hoger kunstonderwijs en het effect van conceptuele verandering op de deelnemers en hun lespraktijk

Dit onderzoek richt zich op de ontwikkeling van de lespraktijk van dansdocenten in het HBO (hoger beroepsonderwijs) in Nederland. Deze docenten zijn doorgaans hooggeschoolde dansers/performers, makers en danskunstenaars. Hun lespraktijk is vaak ontstaan vanuit hun eigen ervaring als uitvoerend danser en de danslessen waarin zij zelf deelnamen. Ze beschikken zelden over een formele pedagogische opleiding, en bij het betreden van het onderwijsveld laten velen hun eigen artistieke praktijk grotendeels achter zich.

Centrale vraag:
Hoe kan een professionaliseringstraject tegelijkertijd de persoonlijke artistieke ontwikkeling – in verbinding met het werkveld – én de verdieping van pedagogisch-methodische inzichten in het onderwijs stimuleren? Hoe kunnen dansdocenten volledig aanwezig zijn in beide professionele werelden, en daarmee een transdisciplinair conceptueel kader creëren?

Het traject is ontworpen als een ruimte voor uitwisseling en reflectie op de ideeën en concepten die centraal staan in ieders lespraktijk. Door deze uitwisseling, en de input van de begeleider, worden deelnemers geconfronteerd met nieuwe inzichten over leren en onderwijzen. Het traject wordt financieel ondersteund met “Onderwijsontwikkelgelden” en valt onder verantwoordelijkheid van Jan Zoet, directeur van de Academie voor Theater en Dans.

Onderzoeksvraag:
Op welke manieren beïnvloedt de toepassing van het conceptueel veranderingsmodel in de professionele ontwikkeling van dansdocenten hun lespraktijk?

Biografie John Taylor

John Taylor is danser en docent, gevestigd in Amsterdam. Al 25 jaar is hij verbonden aan de opleiding Moderne Theaterdans (MTD) van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zijn werk met jonge dansers wekte zijn interesse in co-creatieve leerprocessen. Voor Taylor betekent deelnemen aan artistieke praktijk het vervullen van de rollen van kunstenaar, onderzoeker én docent/lerende binnen een voortdurend proces van artistieke ontwikkeling.

In 2016 voltooide hij zijn masteronderzoek The Benefits of the Art Practice Based Technique Class for Dance in Higher Education. Hij nam deel aan diverse Europese onderzoeksprojecten zoals Inside Movement Knowledge, Labo 21, Idocde en LEAP. Tussen 2010 en 2012 onderzocht hij als lid van de ARTI-onderzoeksgroep de potentie van door kunstenaars ontwikkelde digitale tools voor danseducatie.

Publicaties

Taylor, J., Linssen, A. (2019). Teaching dance in the 21st century. Amsterdam. NL: Arts Education Research Group, Amsterdam University of the Arts.

 

Biografie Angela Linssen

Angela Linssen studeerde aan de Rotterdamse Dansacademie en werkte als professioneel danser en choreograaf. In 2008 creëerde en danste zij haar soloprogramma Trisoli. Onlangs trad zij op in het duet Please me Please van Liat Waysbort.

Angela geeft hedendaagse danslessen in binnen- en buitenland en is artistiek leider van de opleiding Moderne Theaterdans aan de AHK. Onder haar leiding ontwikkelde de opleiding zich tot een eigentijdse dansopleiding waarin studenten niet alleen worden opgeleid tot danser/performer, maar ook tot co-creator. De opleiding beweegt zich richting een breder spectrum van stijlen in relatie tot de actuele ontwikkelingen in het werkveld.

In 2016 behaalde zij haar Master Education in Arts (AHK) met het project HBO-dansdocenten als kunstenaars.

Contact: angela.linssen@ahk.nl

Publicaties

Taylor, J., Linssen, A. (2019). Teaching dance in the 21st century. Amsterdam. NL: Arts Education Research Group, Amsterdam University of the Arts.

Delen