Artist in Residence Jorge Lucero
De Mexicaans-Amerikaanse kunstenaar en docent Jorge Lucero was van februari tot en met mei 2018 Artist in Residence (AIR) bij het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In deze periode kwam hij twee keer over uit de VS om met studenten van de vier docentenopleidingen van de AHK zijn radicale visie op de (kunst)educatieve praktijk te delen.
Visie
Jorge Lucero heeft een radicale visie op de (kunst)educatieve praktijk. Hij vindt dat de educatieve praktijk van een docent tevens zijn/haar kunstpraktijk kan zijn. Lucero’s interdisciplinaire kunstpraktijk is geworteld in de social art en participerende kunsten. In deze conceptuele kunstpraktijk functioneert de school als ‘studio’, de dagelijkse schoolpraktijk als ‘materiaal’ en leerlingen als mede-kunstenaars.
Werksessies
Hoe hij zijn visie in de praktijk brengt, deelde hij in verschillende werksessies met de studenten van de docentenopleidingen van de AHK. Tussen februari en mei voerden de studenten artistieke interventies uit op een school in Amsterdam (in het primair of voortgezet onderwijs). Daarbij namen de studenten de rol aan van ‘docent als conceptual artist’. Het doel is dat de studenten op die manier leerden hoe ze de leerlingen een actieve rol als mede-maker kunnen geven.
Onderdeel van het project was het symposium 'Teacher as conceptual artist', met presentaties van o.a. Jorge Lucero, kunstenaar, docent beeldende kunst en studieleider HKU Frank Koolen over Studio Steltman en onderzoeker, docent en beeldend kunstenaar Marike Hoekstra over Room 13. Daarnaast waren er ludieke miniworkshops door ‘conceptual artist teachers’ van de AHK-opleidingen Docent Muziek, Theaterdocent, Docent Beeldende Kunst en Vormgeving en de Master Kunsteducatie.
Het project resulteerde in een expositie op 2 en 3 juni 2018 met werk van de studenten bij Framer Framed.
Lees hier het interview van Framer Framed met Jorge Lucero
Over Jorge Lucero
Jorge Lucero studeerde aan de de School of the Art Institute of Chicago en behaalde zijn mastergraad en PhD aan de Pennsylvania State University. Momenteel is hij verbonden aan de School of Art + Design van de University of Illinois, Urbana-Champaign. Hij staat bekend als een conceptueel kunstenaar en vooraanstaand kunstdocent en is tevens actief als auteur voor diverse tijdschriften op het gebied van de kunsteducatie.
Over AIR
Een Artist in Residence (AIR) inspireert studenten en docenten aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten door hen met actuele ontwikkelingen en vraagstukken uit de kunstpraktijk te confronteren. Innovatie en verbinding staan centraal in deze op maat gemaakte AIR-programma’s, evenals de internationale en multidisciplinaire context.