De Kunst van het ontwerpen 2019

Om de bijzondere expertise van toekomstige kunstdocenten als educatief ontwerper zichtbaar te maken organiseren het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), het Landelijk Overleg Kunstvakdocentenopleidingen (KVDO) en het lectoraat Kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten deze educatieve ontwerpprijs. Een ontwerpprijs voor het meest innovatieve of prikkelende kunsteducatieve ontwerp, ontworpen door aankomende kunstdocenten.

De hedendaagse educatieve praktijk vraagt om docenten die niet alleen les kunnen geven, maar ook vanuit een persoonlijke visie onderwijs (mede) kunnen ontwikkelen en vormgeven. Dat geldt zeker voor het onderwijs in de kunsten, een dynamisch vakgebied met steeds nieuwe artistieke uitingen, wispelturige makers en veranderlijke opvattingen.

Annabelle van de Laar heeft zowel de vakjuryprijs als de publieksprijs gewonnen. Time for losers – is een project voor de onderbouw VO: Blunder Bingo en Jenga om te janken. Een spel om falen en imperfectie bespreekbaar te maken met theater als taal.
Uit het juryrapport: ‘Dit educatief ontwerp is grappig en tegelijkertijd volwassen en origineel. Het is een slimme en vernieuwende combinatie van theatrale werkvormen, gezelschapsspellen en een urgent maatschappelijk thema. Het ontwerp combineert aanstekelijke werkvormen met een aantrekkelijke vormgeving.’
Tijdens de feestelijke uitreiking op 26 september 2019 presenteerde Annabelle van de Laar en 8 andere genomineerden hun educatieve ontwerp. De jury sprak haar waardering uit over het niveau van de tweede lichting inzendingen. Ze noemde de durf om grote, actuele problemen met behulp van kunst aan te willen pakken opvallend. Verder kwamen vorm en inhoud van de ontwerpen vaak mooi bij elkaar. Lees het juryrapport.

Delen