Conferentie Grenzen aan samenhang

Tijdens deze bijeenkomst presenteren Timon Hagen en Fianne Konings het boekje Grenzen aan samenhang met de resultaten van hun onderzoek naar de beeldende vakken in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Hagen en Konings bezochten zeven scholen in Amsterdam en omgeving naar aanleiding van de vervanging van de basisvorming door de 'nieuwe onderbouw' in 2006. Tijdens de bijenkomst komt onder andere de integratie van vakken aan de orde.

samenhangende leergebieden

Doordat scholen in de 'nieuwe onderbouw' meer vrijheid hebben om vakken naar eigen inzicht in te vullen, kunnen zij kiezen voor samenhangende, geïntegreerde leergebieden. Verder is er aandacht voor de inhoudelijke invulling van de beeldende vakken: aan welke kunstvormen besteden scholen aandacht en waarin verschillen zij van elkaar? Met andere woorden: hoe benutten scholen de inhoudelijke vrijheid die de nieuwe onderbouw hun biedt? Deelnemers aan de middag ontvangen het boekje Grenzen aan samenhang met de resultaten van het onderzoek en beschouwende artikelen.
De bijeenkomst vindt plaats in het Basisburo, een centrum en projectruimte voor actuele kunsteducatie en beeldende kunst in Amsterdam op initiatief van de Academie voor Beeldende Vorming en de Gerrit Rietveld Academie.

programma

15.30 uur ontvangst
15.45 uur Introductie door Bertien Minco, moderator en directeur van het Jeugdcultuurfonds
15.55 uur Timon Hagen: De kunstpraktijk, over de inhoudelijke invulling van de beeldende vakken in de onderbouw voortgezet onderwijs
16.10 uur Fianne Konings: Stand van zaken van twee aan het onderzoek deelnemende Amsterdamse vmbo-scholen door interviews met Lisette Buiting (docent beeldende vakken en
teamleider onderbouw aan het Nova College, locatie De Vlugt) en met Diana Wempe (docent
beeldend/ ckv en cultuurcoördinator, Wellantcollege Sloten)
16.30 uur Pauze
16.45 uur Forum onder leiding van Bertien Minco met o.a. Folkert Haanstra, Timon Hagen, Stefan Kasper, Fianne Konings en Britt Kootstra

Delen