Vrijdag 24 mei 2019: conferentie arts loves sciences, crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert op vrijdag 24 mei een conferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Verschillende sprekers geven een presentatie over hun artssciences praktijk, ter inspiratie voor het onderwijs. Daarnaast is er een ‘safari’ langs een aantal kunst/wetenschap/techniek instellingen, presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda in de vorm van een manifest en ervaar je de artssciences praktijk binnen de verschillende deelsessies.
Voor wie?
De conferentie is bedoeld voor docenten, kunstenaars, wetenschappers, onderzoekers, opleiders, (master)studenten en iedereen die geïnteresseerd is in onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie.
Programma
9.30 Ontvangst met koffie en thee
10.00 Opening door Melissa Bremmer en Emiel Heijnen (lectoren Kunsteducatie, AHK)
10.15 Lezingen
- Lezing door Špela Petrič
Špela Petrič is een mediakunstenaar met een PhD in de biomedische wetenschappen. In haar onderzoekspraktijk stelt zij intrigerende vragen als: kan kunst een rol spelen voorbij de aarde? Špela won de Bio Art & Design Award 2014 met haar werk Four Cultures, waarbinnen zij kunstmatige leefomgevingen onderzocht voor organismes in de Noordzee. Zij geeft een presentatie over haar lopende onderzoek naar planten, waarbinnen ze gebruik maakt van zowel wetenschappelijke als artistieke methoden. - Lezing door Nathan Su (Forensic Architecture)
Forensic Architecture (Londen) is een collectief dat operereert in het transdisciplinaire grensgebied van wetenschap, activisme en kunst. Forensic Architecture bestaat uit een interdisciplinair team van architecten, onderzoekers, journalisten, filmmakers, juristen, kunstenaars, software-ontwikkelaars en archeologen die forensisch onderzoek verrichten naar geweldsdelicten die in de doofpot terecht gekomen waren.
11.30 Lunch
12.30 Safari langs Mediamatic, Soundlab, Nemo of Maakplaats 021.
14.00 Koffiepauze
14.30 Deelsessies
- Designathon in het PO
Met: Emer Beamer (oprichter Designathon Works) en Anna Hotze (lector Wetenschap en Technologie, iPabo)
Emer Beamer presenteert haar Designathon Works leermethode, gegrond in design thinking en maker education. Emer ziet een opgroeiend kind als een volledig mens met een grote creatieve capaciteit. De methode Designathon Works geeft docenten de tools om bij kinderen de natuurlijke ruimte van het spel aan te boren om hun interesse en betrokkenheid bij maatschappelijke en milieu vraagstukken te bevorderen. In een designathon zetten kinderen hun kennis en skills in om innovatieve oplossingen te ontwerpen voor een betere toekomst, gerelateerd aan de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Anna Hotze presenteert de designathon die het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseerde in samenwerking met Emer Beamer en Robot Love.
- Educatieve ArtsSciences ontwerpsessie voor docenten
Met: Michiel Koelink (oprichter ArtechLAB)
Michiel Koelink organiseert een ontwerpsessie waarin je aan de slag gaat met het ontwerpen van vakoverstijgende opdrachten op basis van beschrijvingen van interdisciplinaire ontwerppraktijken uit de ArtScienceDatabase, een bronnenbank voor leerlingen en docenten. De bronnen laten zien hoe experts gezamenlijk werken aan het bedenken van oplossingen voor complexe problemen, gebruikmakend van kritisch denken, samenwerken en creativiteit.
- Panelsessie Into the Wild: de gesitueerde wending in kunst en ontwerp.
Met: Michel van Dartel (lector Mensgericht Creëren, Avans Hogeschool), Sarah Lugthart (docent en onderzoeker, Avans Hogeschool) en Alwin de Rooij (assistent professor, Tilburg School of Humanities and Digital Science)
Meer dan ooit is er behoefte aan kunstenaars en ontwerpers die ons kunnen helpen te begrijpen hoe we ons verhouden tot onze omgeving. Dit panel bespreekt een belangrijke voorwaarde voor het smeden van zulke betekenisvolle connecties met de wereld; namelijk dat esthetiek 'in het wild' wordt bedreven.
- Good ArtsSciences practices in het WO
Met: Raoul Frese (directeur Hybrid Forms ArtScience media lab, VU) en Joris Buis (onderwijsontwikkelaar en docent bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (UvA)
Op het Science Park in Amsterdam worden beta-studenten getraind door alumni van de theaterschool; ontwikkelden zij met kunstenaars een prototype voor een zelfvoorzienende broeikas; en ondergingen ze ‘Het Parlement der Dingen’ (van Bruto Latour), waarmee ze op geheel andere wijze naar de natuur leerden kijken. Deze onderwijsexperimenten komen aan bod tijdens de sessie, waarbij het telkens draait om de combinatie van wetenschap en kunst in het wetenschappelijk onderwijs – en wat daarbij wel en niet werkt.
In Hybrid Forms Lab ontwikkelen we een nieuwe methode van onderzoek: kunstenaars en wetenschappers werken samen om al tijdens de kennisontwikkeling te reflecteren op de richting van onderzoek, gewenste en ongewenste paden te herkennen, en samen vanuit de verschillende disciplines nieuwe wegen bewandelen.
- Labyrinth Psychotica, Jennifer Kanary Nikolov(a)
Met: Jennifer Kanary Nikolov(a) (kunstenaar en oprichter van roomforthoughts) presenteert Labyrinth Psychotica, een digitaal systeem waarmee mensen kunnen ervaren hoe het is om een psychose te hebben.
16.00 Presentatie onderzoeksagenda
16.30 Borrel
Praktische informatie
Datum: 24 mei 2019
Tijd: 10.00-18.00 uur
Locatie: Mediamatic, Dijksgracht 6, Amsterdam
Deelname is gratis. Mocht je verhinderd zijn, neem dan contact op met Nathalie Roos (nathalie.roos@ahk.nl).
Aanmelden (LET OP: de conferentie is volgeboekt, dus met het aanmelden kom je op een wachtlijst te staan!)
Lectorenplatform OKWT
Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’, bestaande uit lectoren Dick Rijken (Haagse Hogeschool), Anna Hotze (iPabo), Monique Pijls (HvA), Hanno van Keulen (Windesheim Flevoland), Michel van Dartel (Avans), Emiel Heijnen en Melissa Bremmer (AHK).
Meer informatie over het lectorenplatform
Met dank aan SIA en LKCA.