Pre-conference seminar ISME special music education and music therapy
De missie van de ISME special music education and music therapy is om bij te dragen aan elk praktijkgebied dat de relatie tussen muziek, onderwijs, gezondheid en welzijn onderzoekt door de bevordering van interdisciplinaire dialoog en uitwisseling tussen beoefenaars en wetenschappers. Het lectoraat is lid van de ISME Music in Special Education and Music Therapy commissie die de pre-conference seminar ISME special music education and music therapy organiseerde in juli 2024 in Helsinki.
Lees meer over de commissie, lezingen en workshops.
UITGELICHT
Inclusive composing - Melissa Bremmer
Het Conservatorium van Amsterdam heeft in 2018 Drake Music (Londen) en in 2021 Drake Music Scotland uitgenodigd om ervaring, kennis en skills te delen op het gebied van inlcusieve muziekeducatie. Als onderdeel van een voortdurend leerproces wil het Conservatorium van Amsterdam kennis uitbreiden met nieuwe vaardigheden van het componeren voor inclusieve ensembles, wat vaak het co-creëren met ensembleleden inhoudt. Melissa Bremmer gaf een presentatie over dit project en de impact hiervan. Voelen studenten zich zelfverzekerder en beter voorbereid om muziek te maken met een inclusief muziekensemble? Wat waren de ervaringen van de muzikanten met een beperking? Ook werd besproken hoe nieuwe kennis en inzichten worden geintergreerd in het curriculum van het Conservatorium van Amsterdam.
The Multi-Modal Music-Bubble: Multi-modal Music Teaching as an Embodied Strategy for Children with a Disability - Vincent Lamers & Iris van Doggenaar
De workshop van Vincent Lamers en Iris van Doggenaar richt zich op een muziekonderwijs voor kinderen met een ernstige verstandelijke beperking. Deze leerlingen reageren vaak niet op traditionele muzikale activiteiten zoals zingen of instrumenten bespelen. In plaats daarvan wordt een meer multimodale benadering gebruikt, waarbij leerlingen via verschillende zintuigen worden aangesproken. Door middel van aanraking, geluid, gezichtsuitdrukkingen en beweging, wordt muziek op een lichamelijke manier ervaren. Tijdens deze workshop leerdern deelnemers over de theorie en konden deelnemers deze multimodale aanpak zelf ervaren. Het onderzoek De multimodale muziekbubbel heeft Vincent Lamers uitgevoerd bij de onderzoeksgroep van het Lectoraat Kunsteducatie.