Tell me the truth

School: Adriaan Roland Holst College (AHRC), Hilversum
Docente: Hanke Wiegand
Klas: 2 atheneum, 25 leerlingen
Projectperiode: 8 weken x 130 minuten

Door Hanke Wiegand
Ik nam deel aan het project Altermoderne Kunsteducatie om los te komen van traditionele verwerkingslessen Beeldende Vorming en aan te sluiten bij het proces van de leerlingen tijdens hun schoolcarrière. Tijdens het project ‘Tell me the truth’ veranderde het handvaardigheidlokaal voor de leerlingen in een open atelier waar verschillende ideeën, technieken en vaardigheden de leerlingen ter beschikking stonden. Het proces van de leerlingen stond centraal en werd ondersteund door bezoeken van drie kunstenaars die hun praktijkervaringen tijdens gastlessen presenteerden. De lessen werden gekenmerkt door diversiteit en vrijheid. Vanuit chaos en het stellen van heel veel vragen vormde zich geleidelijk een door de leerlingen ontwikkelde structuur, met de leerlingen als eigenaar van hun ideeën, onderzoek en beeldend proces.

Het was een bijzondere ervaring om mee te doen aan dit onderzoek. Ik ben een docente die openstaat voor vernieuwingen in het onderwijs. Niet dat het altijd beter zou moeten kunnen. Echter, ervan leren en nieuwe ideeën opdoen, was voor mij een belangrijke factor. Ook vond ik het interessant dat het juist om de leerlingen zou gaan en de wijze waarop zij leren anno 21e eeuw. En dat jezelf als docent ook ter discussie kan stellen? Niet de door jou gestelde opdracht is leidend, maar juist het proces van de leerling. Immers de digitale wereld en beeldcultuur neemt een grote plaats in bij de opgroeiende jongeren die mede door de sociale media vaak geconfronteerd wordt met zichzelf. Wat kan een kunstvak bijdragen aan de beeldvorming van de leerling zelf en op de samenleving? Dat leerlingen ook technieken moet leren staat niet ter discussie. Maar de weg er naar toe en wat er nog allemaal nog meer te leren valt over jezelf en andere culturen, dat is voor mij het Altermoderne.

het rijdend huis

kunstenaars in de klas

samenvatting

links

lees de presentatie van conferentie Altermoderne Kunsteducatie
24 november 2012

leerlingproces

beeld en geluid

Delen