Beeld en geluid
Project (UN)REAL?!
In september 2011 startten Martine Verstraete (Teamleider Educatie Beeld en Geluid) en ik (Kunstvakdocent en cultuurcoördinator aan het ARHC) een project voor het vak CKV dat wij samen hadden ontwikkeld in 2010. Wij bleken dezelfde vragen en ideeën te delen over onderwijs, mediawijsheid en het belang van ontwikkeling creatieve vaardigheden bij leerlingen in onze huidige beeldcultuur. Ook vonden wij dat culturele instellingen en scholen elkaar kunnen versterken in aansluiting bij de huidige tendens dat schooleducatie zich steeds vaker ook buiten school zal manifesteren.
In deze zelfde periode deed ik mee aan het onderzoek Altermoderne kunsteducatie. Dit inspireerde mij enorm als Kunstvakdocent en ook Martine Verstraete werd enthousiast van de onderzoeksvragen van Altermoderne Kunsteducatie. De drie peilers van Altermoderne Kunsteducatie zijn: Leerling gestuurd werken, intercultureel en procesgericht.
Echter, we wisten dat het onmogelijk zou zijn om aan alle drie de peilers van Altermoderne Kunsteducatie te voldoen bij ons pilotproject. Uit onze ideeën bleek namelijk dat de samenwerking in dit geval tot een expositie zou leiden in de door ons vastgestelde richtlijnen. Wij lieten ons dus wel leiden door de ideeën van Altermoderne Kunsteducatie, hetzij geïnspireerd op. Ondanks de richtlijnen lieten we de leerlingen vrij in denk en materiaalkeuze en was het eindproduct ondergeschikt aan het proces. We zagen door deze vorm van exposeren een kijkje in de processen en de denkwijzen van leerlingen, waarbij hun gemaakte producten een ondersteuning waren in de tentoonstelling, maar niet het eindproduct.
Kortom ik wil hiermee aangeven dat Martine en ik niet pretenderen dat wij een Altermodern project hebben ontwikkeld. Maar juist de ideeën enorm inspirerend vonden om een project te ontwikkelen, waarvan wij denken dat het eigentijds en waardevol is voor middelbare scholen in relatie tot mediawijsheid, beeldvorming en het ontwikkelen creatieve vaardigheden. Ook is het een project waarbij het vak filosofie en de kunstvakken vakoverstijgend kunnen samenwerken. De opzet was er ook in dit geval, maar we konden wegens lesplanning dit niet verder uitwerken in het pilotproject.
Het project (UN)REAL?! resulteerde in een prachtige foto expositie die drie maanden te bezichtigen was in het Atrium van Beeld en Geluid. Een foto expositie waarbij de individuele verhalen van de leerlingen centraal stonden. Op 12 december won dit project de onderwijsprijs van Noord – Holland.