kunstenaars in de klas
Niet om hun kunstjes te vertonen, maar als inspirator en gesprekspartners voor de leerlingen. Driemaal is er tijdens het project een kunstenaar in de klas op bezoek geweest om te vertellen over zijn of haar eigen werk. De interventie had tot doel om een ontmoeting tot stand te brengen tussen de kunstenaar en de leerlingen. Twee voorbeelden van interventie tussen kunstenaar en leerlingen: Eva Kasbergen speelde een muziekstuk op de viool en liet de leerlingen daarna emotie die zij voelden bij het beluisteren van de muziek verwoorden op een ansichtkaart. Deze reacties werden overigens niet besproken in de klas (omdat de leerlingen niet hun vinger opstaken toen de docent vroeg wat ze hadden opgeschreven) maar de kaartjes zijn meegegaan met de kunstenaar en daardoor werden de leerlingen een onderdeel van het project “Duizend oren”
Kunstenaar Eva Kasbergen heeft hiermee getracht de grenzen van de beeldende discipline te verruimen door te vertellen over dit project ‘Duizend oren’ waarbij zij vioolspelen combineert met fotografie. “Een ruimte helemaal vullen met muziek”
Nadine Meewis liet de leerlingen een oefening doen:
• Deel 1: Voor je ligt een papiertje
• Laat je gedachten gaan
• In 10 seconden schrijf je de woorden op die in je opkomen
• Begin nu
Deel 2: (vervolg op eigen woorden van de leerlingen)
• Voor je ligt nu een gedicht
• Bedenk een mooi klinkende titel en schrijf je naam eronder
• Gefeliciteerd! Je hebt een kunstwerk gecreëerd
ervaring Nadine Meewis
Beeldend kunstenaar Nadine Meeuwis, tevens oud-leerlinge van het ARHC schrijft in haar verslag;
Mijn uitgangspunt was om de leerlingen zelf na te laten denken. Veel vragen te stellen. Eigen interpretatie. Onconventioneel. Aan de reacties te merken sloeg dit aan. Ik vond het leuk om te ervaren dat de presentatie indruk maakte; ze tot nadenken zette. Ik hoorde ook dat sommige dingen die ze was bijgebleven inspiratie was voor hun eigen projecten. Ik heb regelmatig gehoord dat ze door de presentatie op een andere manier naar kunst zijn gaan kijken en ook naar hun eigen werk. Ik heb gemerkt dat ze meer vertrouwen en waardering kregen voor wat ze zelf maakten. Ik vond het ook erg interessant om over de ideeën en projecten van de leerlingen te horen. Erg leuk vond ik de wereldkaart die verschillende kanten belicht en het rijdende huis zodat je geen vaste plek hoeft te kiezen. Het was mooi om te zien dat wanneer leerlingen tegen problemen aanliepen, ze inventief naar oplossingen zochten (zoals de meisjes met de gitaarsnaar). Opvallend vond ik het verschil in waar leerlingen in hun ontwikkeling zijn. En ieder werkte op zijn eigen manier (stil, met een hele groep, rustig, schetsend, onderzoeken, gewoon doen, enz.) Ik heb gemerkt dat het voor de leerlingen een leuke en leerzame ervaring was. En dat was het voor mij ook. (12-03-12)
Arne Boon
lees hier de presentatie 'Over kunst, wetenschap en technologie' van Arne Boon op 20 februari 2012
Eva Kasbergen
lees de presentatie 'Zien met duizend oren' van Eva Kasbergen
Nadine Meewis
lees de presentatie 'Zien wat je niet ziet' van Nadine Meewis
bekijk de presentatie 'Zien wat je niet ziet' van Nadine Meewis