Leerlingproces
"Ik heb geleerd en gemerkt dat ik nauwkeuriger werk en steeds beter wordt met het maken van voorwerpen"
"Ik heb ontdekt dat er meerdere manieren zijn om voorwerpen te maken. Bijvoorbeeld met stof in plaats van met hout"
"Ik heb geleerd dat ik snel oplossingen kan bedenken"
chinese hoed
Iris is aan het werk gegaan door in de ladekast te gaan zoeken naar mogelijkeinspiratiebronnen. Een boek met Aziatische plaatsjes boeide haar zeer. Zij begon met het tekenen van hoeden die de (Chinese) arbeiders dragen op de rijstvelden. (Ze vertelde me ook dat met name Koreaanse beelden- onderwerpen haar interesseren) Het gehele project bleef ze vrij monotoon doorgaan met wat ze begonnen was. Het werken met detail vertelde ze, vond ze heerlijk. Het ontdekken van naaigereedschap om daar mee een werkstuk te maken vond ze heel leuk. Dat ze het niet af hoefde te maken en dat het om het proces ging was voor haar heel duidelijk.
technologie in kleding
hergebruik lamp
Lampje opmerking: De leerlingen pakten al een bestaand werkstuk met lampenkap uit de vensterbank. Aangezien dat ik wist dat dit een werkstuk van vorig jaar was, mochten ze van mij het lampenkapje hergebruiken. Dat vonden de leerlingen erg grappig.
"Ik heb geleerd dat het best veel werk is om een lampje te maken"
"Ik heb ervaren dat ik best goed een lamp uit elkaar kan halen"
"Ik heb gemerkt dat ik het erg leuk vindt om met iemand samen te werken"
"Ik heb gemerkt dat het heel leuk is om de ideeën van jezelf en van een ander samen te voegen"
wereldkaart
"Ik heb geleerd dat je bij BV niet alleen maar knutselt, maar dat je ook foto's kan maken of dingen kan opzoeken"
"Ik heb geleerd dat je met BV ook Politieke kunst kunt maken"
'Ik heb beleefd dat het heel fijn is dat je je eigen keuzes kunt maken"
"Ik heb ook geleerd dat als je achter je eigen werk staat je met plezier werkt"
''Hoe ziet de wereld er voor mij uit''
I. heeft tijdens dit proces alleen gewerkt. Uit zijn evaluatie bleek ook dat hij dat prettig vind. Hoe is het gegaan bij I? Hij had bij de begin opdracht (neem iets persoonlijks mee vanuit huis) een zonnebril meegenomen die op een vakantie in Israël had aangeschaft. Hij begon daarna met het tekenen van deze zonnebril en een globe.
Ik vond dat als docent intrigerend. Uit zichzelf deed hij daarna zijn echte bril (met glazen af) om deze voor zich te houden en dan foto’s te nemen. Zo kan je als je foto’s bekijkt door zijn bril heen kijken. Daarna ging hij werkstukken fotograferen van leerlingen waar hij gebruik maakte van perspectief: groot – klein