Op het symposium belichtten verschillende sprekers aan de hand van concrete voorbeelden hoe de school en kunstpraktijk kunnen samenvallen. Daarnaast participeerden bezoekers in workshops door studenten, die onder leiding van Jorge Lucero, ‘conceptuele kunst-interventies’ uitvoerden op verschillende scholen in Noord-Holland. De conferentie 'Teacher as conceptual artist' werd gehost door Framer Framed en was onderdeel van de UNESCO International Arts Education Week, 21-27 mei 2018.
Jorge Lucero
Kunstenaar, docent en onderzoeker Jorge Lucero heeft de radicale visie dat de lespraktijk van kunstdocenten tevens hun kunstpraktijk is. Lucero’s interdisciplinaire kunstpraktijk is geworteld in de social arts, waarbij de diversiteit van de schoolpopulatie het uitgangspunt vormt voor geëngageerde kunstproductie. In deze kunstpraktijk functioneert de school als ‘studio’, de dagelijkse schoolpraktijk als ‘materiaal’ en leerlingen als mede-kunstenaars. Zijn presentatie ging in op conceptuele en concrete benaderingen waarbij school- en kunstpraktijk samen kunnen smelten. Bekijk de presentatie.
Dr. Jorge Lucero (1976) studeerde aan de School of the Art Institute of Chicago en behaalde zijn mastergraad en PhD aan de Pennsylvania State University. Momenteel is hij verbonden aan de School of Art + Design van de University of Illinois, Urbana-Champaign. Hij staat bekend als een conceptueel kunstenaar en vooraanstaand kunstdocent en is tevens actief als auteur voor diverse tijdschriften op het gebied van de kunsteducatie.
In 2013 hield Jorge Lucero een lezing over Teacher as Conceptual Artist bij het Museum of Contemporary Art in Chicago. Beluister hier de podcast.

Jorge Lucero
In 2016 verzorgde Jorge Lucero een video-lezing op het AHK-Symposium Remix je Curriculum!
Frank Koolen
Voor het Gerrit Rietveld College, een middelbare school in Utrecht, ontwikkelde kunstenaar Frank Koolen in het kader van de percentage regeling van de gemeente Utrecht Studio Steltman. Dit experimenteel onderzoeks-platform voor vernieuwend kunstonderwijs heeft tot doel om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken in de relatie tussen de hedendaagse beeldende kunst en het (kunst)onderwijs. Als autonoom functionerend model binnen de context van het Gerrit Rietveld College heeft de Studio een bijzondere tussenpositie. Via actieve deelname aan bestaande lessen, aanvullende workshops of de realisatie van nieuwe in-situ kunstwerken in de school ontstaan er verrassende samenwerkingen met beeldend kunstenaars, prikkelende beelden in de dagelijkse schoolomgeving en een grotere vrije zone voor spontane acties en het onverwachte.
Frank Koolen (1978) is beeldend kunstenaar, docent beeldende kunst en studieleider aan de School of Fine Art van de HKU in Utrecht. Hij studeerde aan de HKU, De Ateliers en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Zijn werk wordt gekarakteriseerd als een doorlopende en context-gerelateerde zoektocht naar onverwachte logica.
Marike Hoekstra
Room 13 is de naam van een internationaal netwerk van plaatselijke initiatieven voor een radicaal democratische kunstpraktijk. In de door schoolkinderen gerunde studio’s van Room 13 werken kinderen samen met volwassen kunstenaars op basis van gelijkwaardigheid in een artistiek collectief. De praktijk van Room 13 wordt door Marike Hoekstra in de presentatie als uitgangspunt genomen om de theoretische kaders van democratische pedagogiek te verbinden aan een artistiek onderzoek naar de aspecten van ruimtelijkheid in een democratisch kunstonderwijs. Bekijk de presentatie (ppt)
Marike Hoekstra (1966) is onderzoeker, docent en beeldend kunstenaar. Ze werkt als docent onderzoek en vakdidactiek aan de Breitner Academie en de Master Kunsteducatie van de AHK. Haar onderzoekspublicaties betreffen de kunstenaardocent (2009, 2010) en altermoderne kunsteducatie (2012). Sinds 2014 werkt Marike aan haar promotieonderzoek over kunstenaardocenten en democratische pedagogiek.
Workshops Teacher as conceptual artist
Op het programma stonden acht ludieke miniworkshops door ‘conceptual artist teachers’ van de AHK-opleidingen Docent Muziek, Theaterdocent, Docent Beeldende Kunst en Vormgeving en de Master Kunsteducatie.

Het eenmalige orkest
Kari-Anne Souwer (Breitner Academie) en Rosie Derksen en Milou Pistor (Conservatorium van Amsterdam)
Spelenderwijs werken aan een uitvoering van een collectief ‘toevallig’ muziekstuk. Er werd gebruik gemaakt van alledaagse voorwerpen die in je tas, in de koffiehoek of in de school te vinden zijn.

Dungeons and Dragons
Jente Witte en Sanne van Elk (Breitner Academie)
Workshop gebaseerd op de uitgangspunten van de fantasy-game Dungeons and Dragons. Je was tijdens het spelen zelf onderdeel van het verhaal en verantwoordelijk voor je eigen acties en handelen en daarmee voor het verloop van het verhaal.

Ont-moeten
Johanna Biesewig (Academie voor theater en dans) en Meke Vrienten (Breitner Academie)
Johanna en Meke hebben elkaar leren kennen middels het geschreven woord. Hun brieven werden al snel steeds openhartiger. Soms is het makkelijker om jezelf bloot te geven aan een vreemde. In deze stille workshop werd je meegenomen om elkaar via analoge berichten te ontmoeten, om iets met elkaar te delen, elkaar vragen te stellen en openhartig te zijn.

This is our gang
Maarten Koole (Master Kunsteducatie)
We keren naar voorbeelden van hoe een cultureel diverse groep brugklas-leerlingen uit Amsterdam Noord spontaan games inzetten voor een integratie van beeldende vorming, dans, drama, fotografie en film. In deze workshop spraken we met elkaar over hoe leerlingen spelenderwijs op creatief onderzoek uit kunnen gaan in een (school)wereld die misschien minder vriendelijk is dan het lijkt.

Cadavre Exquise Tendu
Ella Jonker (Academie voor theater en dans) en Lili van Doorninck (Breitner Academie)
Door onze leerlingen is in de afgelopen periode met werk op elkaar gereageerd en hierop geïnspireerd zetten wij deze circulaire beweging door. In deze workshop ontstond nieuw werk doordat deelnemers op elkaar reageerden via o.a.: poëzie, film, tekst, stilstaande beelden en bewegende beelden.

Is dit kunst of mag dit weg?
Tibor van den Brink (Breitner Academie)
In deze workshop keken we veel naar elkaars werk en werden er onderling compromissen gemaakt. Het ging hier niet over het eindproduct, maar de weg er naartoe. Uitgangspunt was dat iedere deelnemer een 'installatie' maakte van alledaagse voorwerpen, sleutels, schoenen, stoelen, etc.










