Locatie, Landschap, Theater

een tweedaagse ontmoeting rondom kunstpraktijken in de publieke ruimte op vrijdag 27 en zaterdag 28 april 2012, DasArts, Amsterdam

In het huidige politieke klimaat in Nederland wordt de waarde van kunst en cultuur wederom principieel ter discussie gesteld. Het publieke draagvlak hiervoor moet worden opnieuw bevochten. Met het tweetal Symposia CREATIVE PRODUCING en, LOCATIE, LANDSCHAP, THEATER wil de Theaterschool het debat over nieuwe vormen van cultureel ondernemerschap en kunstpraktijken in de openbare ruimte stimuleren. Het programma richt zich op zowel studenten, alumni en docenten als collegae uit het werkveld.

De Opleiding Productie Podiumkunsten van de Theaterschool Amsterdam (OPP) organiseert op 26 en 27 april een tweedaags symposium met als onderwerp de rol en kansen van CREATIVE PRODUCING  in het huidige en toekomstige culturele veld. LOCATIE, LANDSCHAP, THEATER is samengesteld door Marijke Hoogenboom en Judith Wendel. Het maakt onderdeel uit van het onderzoek van de Theaterschool naar actuele artistieke praktijken en naar het produceren in de podiumkunsten in het (master) onderwijs. Dit initiatief is tot stand gekomen in samenwerking met Atelier Oerol, DasArts, het lectoraat Kunstpraktijk en artistieke ontwikkeling en de Opleiding Productie Podiumkunsten, Gwenoële Trapman en Rachel Feuchwang.

In Nederland heeft het landschap- en locatietheater een unieke traditie opgebouwd en is er bijzonder veel kennis aanwezig over kunst in de publieke ruimte. Steeds vaker kiezen kunstenaars van verschillende generaties en verschillende disciplines er nadrukkelijk voor om buiten de gebruikelijke plekken voor kunst en cultuur aanwezig te zijn en hun werk direct te plaatsen in de stad, het landschap of midden in een gemeenschap.

Het is opvallend dat daarbij de kracht van de podiumkunsten bijzonder productief blijkt te zijn, en juist het sociaal contract van theater - de openbare bijeenkomst tussen mensen - in uiteenlopende contexten wordt toegepast: van Jeanne van Heeswijk tot Jonas Staal, van G1000 tot Occupy. De Theaterschool richt zich in deze twee dagen op een verkenning van deze ontwikkeling: is met name het ‘theater buiten de perken’ geschikt om (in elkaars aanwezigheid) opnieuw democratische principes zichtbaar te maken, om zich te verbinden aan andere publieke domeinen en om nieuwe toeschouwers te bereiken? Wat betekent dat voor het artistieke proces en de positie van de kunstenaar? Op welke manier werkt hij met zijn directe omgeving? Welke relatie gaat hij aan met de sociale, politieke en culturele conflicten die in de openbare ruimte aanwezig zijn?

Op 27 april worden een aantal strategieën omtrent Making Places beschouwd, te gast zijn:
- Brian Roger en Sheila Lewandowski, Chocolate Factory, New York City (US)
- Matt Ball, National Theatre Wales (UK)
- Jan Goossens, KVS, Brussel (B)
- Brett Bailey, Third World Bunfight / Infecting the City, Cape Town (SA)
- Markus Ambach, B1/A40 Die Schönheit der grossen Strasse, MAP, Düsseldorf (D)

Op 28 april, is nauwer ingezoomd op verschillende manieren om het landschap te benaderen, Reading Landscapes. Te gast zijn:
- Edwin Becker, hoofd tentoonstellingen, Van Gogh Museum, Amsterdam
- Hans van der Meer, fotograaf, Amsterdam
- Daniel Jauslin, landschapsarchitect, TU Delft
- Lotte van den Berg, OMSK, Utrecht
- Gerardo Naumann, Ciudades Paralelas, Buenos Aires (ARG)

Onderdeel van het middagprogramma is een introductie/screening van Ciudades Paralelas, het verplaatsbare festival van Lola Arias en Stefan Kaegi (Rimini Protokoll), waar o.a. Gerardo en Lotte aan verbonden zijn.

De symposia vinden plaats op de Theaterschool en bij DasArts-Master of Theatre en zijn alleen toegankelijk voor genodigden. Voor meer informatie dasarts@ahk.nl.

archief

programma Locatie, Landschap, Theater

Delen