Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten heeft tot doel bij te dragen aan kennisontwikkeling rondom sociale rechtvaardigheid binnen de artistieke praktijk, educatie en onderzoek, zowel binnen de AHK als erbuiten.
Start lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten 2025-2029
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) start per 2025 met een nieuwe lectoraatscyclus onder leiding van Dr. Naomi Bueno de Mesquita. Dit lectoraat zal zich buigen over de vraag hoe de kunsten kunnen bijdragen aan een rechtvaardigere samenleving.
De huidige inhoud op deze pagina weerspiegelt de activiteiten en het onderzoek van de vorige lectoraatsperiode (2022-2024). De missie en visie van het nieuwe lectoraat zijn momenteel in ontwikkeling. We werken eraan om deze pagina binnenkort te updaten met informatie over het nieuwe onderzoeksprogramma (2025-2029).
Houd deze pagina in de gaten voor updates over de richting, ambities en activiteiten van dit nieuwe lectoraat, dat een belangrijke rol zal spelen in het versterken van de impact van de kunsten op sociale rechtvaardigheid.
Onderzoekstrajecten
Binnen het lectoraat ligt de focus op twee onderzoekstrajecten:
- Sociaal rechtvaardige kunsteducatie (socially just art education)
Dit traject omvat de onderzoeksactiviteiten die het (kunst)onderwijs direct ondersteunen, waarbij gebruik wordt gemaakt van methoden die sociaal rechtvaardige praktijken belichamen. De 5 pijlers; het weven van verhalen en de Inclusivity Pathway Training (IPT) zijn hier voorbeelden van. De projecten en onderzoeksactiviteiten worden geïnitieerd op verzoek van studenten en medewerkers of vanuit vraagstukken uit het kunstonderwijs.
- Sociaal rechtvaardige gemeenschappen (socially just communities)
Onze kennisproductie heeft tot doel bij te dragen aan de transformatie van gemeenschappen, zowel binnen als buiten de instelling. Dit onderzoekstraject sluit aan op de kennis, ervaringen en alledaagse realiteit van gemeenschappen buiten de muren van een kunsteducatieve instelling en heeft als doel om voortdurend verbindingen te cultiveren tussen burgerschap, onderwijs en de creatieve praktijk. De projecten en onderzoeksactiviteiten worden geïnitieerd door of komen voort uit gemeenschappen of samenwerkingspartners buiten de AHK.
Missie & Visie
Missie
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten biedt samenwerkingsmogelijkheden voor onderzoek en onderwijs die bijdragen aan kennisontwikkeling van studenten, docenten, creatieve professionals en burgers.
We streven naar onderwijs, onderzoek en een creatieve praktijk op basis van de principes van sociale rechtvaardigheid. Het lectoraat reageert op vragen en behoeften van AHK-studenten, docenten en medewerkers, evenals van externe creatieven en gemeenschappen. Daarnaast initieert het ook zelf projecten.
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten biedt samenwerkingsmogelijkheden voor onderzoek en onderwijs die bijdragen aan kennisontwikkeling van studenten, docenten, creatieve professionals en burgers.
We streven naar onderwijs, onderzoek en een creatieve praktijk op basis van de principes van sociale rechtvaardigheid. Het lectoraat reageert op vragen en behoeften van AHK-studenten, docenten en medewerkers, evenals van externe creatieven en gemeenschappen. Daarnaast initieert het ook zelf projecten.
Visie
Het lectoraat Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten staat voor een benadering van diversiteit en sociale rechtvaardigheid die moed, bescheidenheid, zorg en creativiteit vereist. We vertrekken vanuit het idee dat relationaliteit en belichaming de sleutel is tot herstel en genezing. Als reactie op de lange geschiedenis van fragmentatie in de maatschappij, poogt het lectoraat te breken met de gevolgen van 500 jaar moderniteit en kolonialiteit. We geloven in de kracht en van individuen en groepen om hun eigen weg naar transformatie via creativiteit te vinden.