Hybride Publieke Ruimtes
Het onderzoeksproject Hybride Publieke Ruimtes onderzoekt hoe digitale technologie de aard, toegankelijkheid en betekenis van publieke ruimte verandert. Waar publieke ruimte traditioneel werd gezien als een fysieke plek voor ontmoeting en dialoog, is zij tegenwoordig steeds meer verweven met digitale platforms en media. Hierdoor ontstaat een hybride domein waarin nieuwe vormen van interactie, zelfpresentatie en gemeenschapsvorming plaatsvinden, maar ook mechanismen van uitsluiting, groepsdruk en commercialisering ontstaan.
Drie perspectieven
Het onderzoek richt zich op drie perspectieven: het zelf-curerende perspectief, waarin publieke ruimte fungeert als decor voor digitale zelfprofilering; het identiteitsgedreven perspectief, waarin algoritmes en sociale media homogeniteit of conflict versterken; en het gecommercialiseerde perspectief, waarin gemak en dataverzameling de interactie in publieke ruimte sturen.
Onderzoeksmethoden en onderzoeksdoelen
Door middel van veldwerk in Amsterdam (zoals op de IJ-veerpont en het Beukenplein), visuele methoden en expertinterviews worden deze dynamieken zichtbaar gemaakt. De combinatie van cartografische representatie, visuele antropologie en ontwerpend onderzoek maakt het mogelijk om de hybride dimensies van publieke ruimte zowel te analyseren als te communiceren. Het doel is ontwerpers en onderzoekers handvatten te bieden om publieke ruimte beter te lezen en te ontwerpen als plek van pluraliteit, ontmoeting en betekenisvolle betrokkenheid.
Onderzoekers
Hedwig van der Linden (architect) en Kevin Westerveld (architect).
Beeld: Hedwig van der Linden
